سلسله مطالب آموزش مقاله‌نویسی

راهنمای نگارش مقاله با استاد راهنما و همکاران دیگر (قسمت سوم: پیش‌نویس نهایی)

 

در قسمت‌های قبل چگونگی روند انجام طرح پژوهشی برای مقاله‌نویسی با همکاران و همین‌طور چگونگی همکاری در نگارش‌های همزمان مقالۀ علمی ـ پژوهشی را توضیح دادم.

 

بررسی نهایی مقاله

هنگامی که به‌عنوان صاحب پروژه تمام قسمت‌های مقاله را از همکاران مختلف دریافت کردید، اولین پیش‌نویس را در دست خواهید داشت. اکنون وقت آن رسیده است تا برخی تصمیم‌های نهایی را بگیرید.

 

ویرایش دست‌نوشته بر عهدۀ کیست؟

آیا صاحب پروژه، اولین نویسنده / آخرین نویسنده یا همکار دیگری مسئولیت ویرایش پیش‌نویس را بر عهده دارد تا اختصار و انسجام آن را کنترل کند؟ یا می‌خواهید ویراستاری خارجی (مانند مؤسسۀ دانش‌گستر فرنام) را استخدام کنید تا این کار را انجام دهد؟

 

بازبینی اصلاحات بر عهدۀ کیست؟

در پیش‌نویس مقاله، چه قسمت‌هایی را باید همکاران بخوانند و دربارۀ آن اظهارنظر کنند؟ چگونه نظرها، تغییرها و ویرایشها باید به دست مالک پروژه برسد؟ 

گزینۀ معمول این است که از هریک از نویسندگان بخواهید مقاله را مطالعه کند و تغییرات را در قالب Track Change انجام دهد. به این ترتیب به‌راحتی می‌توانید تغییراتی را که نویسنده ایجاد کرده ببینید و آنها را بپذیرید یا رد کنید. بعضی از مالکان پروژه ترجیح می‌دهند فهرستی از تغییرات پیشنهادشده دریافت کنند تا بتوانند درنهایت تصمیم بگیرند.

با بسیاری از نظرها به‌صورت علمی برخورد کنید. مالک پروژه باید همۀ پیشنهادهای اعضای گروه را در نظر بگیرد. به‌جای نادیده گرفتن پیشنهادهایی که با آنها موافق نیستید، بهتر است با همکاری که آن را مطرح کرده بحث کنید. اگر با وی به توافق نرسیدید، موضوع باید طی جلسه‌ای برای کل گروه بازگو شود.

 

پیش‌نویس نهایی چگونه کار می‌کند؟

تمام افرادی که نام آنها در قسمت عنوانِ نویسندگان مقاله ذکر می‌شود، باید پیش‌نویس نهایی را قبل از ارسال مقاله به مجله و انتشار آن مطالعه کنند.

 

 

 

 

آموزش استفاده از Track Change در Word برای ویرایش و بازبینی ویرایش

 

 

بهتر است تمام نویسندگان به‌صورت کتبی متن نهایی مقاله را تأیید کنند. 

 

 

 

چند نکتۀ کلی برای نوشتن در همکاری‌های علمی و مقاله‌نویسی 

هنگامی که با همکاران و نویسندگان خود ملاقات می‌کنید، صورت‌جلسه تهیه کنید و در این جلسات برنامۀ زمانی را به‌روزرسانی کنید. صاحب پروژه باید جدول زمانی، مسئولیت‌ها و... را بر اساس دقیقه و ساعت به‌روز کند. 

نرم‌افزارهایی برای مدیریت پروژه وجود دارد که ممکن است بخواهید آنها را بررسی کنید. اگر هرگز با چنین برنامه‌هایی کار نکرده‌اید، توصیه می‌کنم به دنبال Asana، Basecamp یا Trello بروید. راه‌اندازی این برنامه‌ها می‌تواند وقت‌گیر باشد و شاید فقط مسیر پروژه را برای اهداف شما پیچیده‌تر کند. بنابراین، در نظر بگیرید که استفاده از این برنامه‌ها سرمایه‌گذاری خوبی برای وقت شماست یا بهتر است از همان ایمیل استفاده کنید. 

امیدوارم با به کار بستن این توصیه‌ها تجربۀ لذت‌بخش تعامل پایدار در انجام طرح یا نگارش مقاله را به دست آورید. اگر به انگیزۀ بیشتری برای مشارکت در مقالۀ پژوهشی مشترک دارید، این واقعیت را در نظر بگیرید که در این گونه مقاله‌ها شما به صورت گروهی کار می‌کنید و در قبال وظایف خود مسئولیت‌پذیر خواهید بود. این ویژگی به شما در افزایش بهره‌وری کمک می‌کند. ضمن اینکه اغلب به مقالات علمی، که محصول همکاری هستند، بیشتر اشاره می‌شود.  

اگر احساس می‌کنید مقالۀ پژوهشی مشارکتی شما نیاز به بازبینی نهایی و ویرایش تخصصی دارد، فقط با من تماس بگیرید. من با پیشنهادها و بررسی‌های ساختاری به شما کمک می‌کنم مطمئن شوید که زبان، ساختار و جریان مقاله، مختصر، سازگار و حرفه‌ای است. 

 

 

 

ویرایش مقالۀ فارسی     ویرایش مقالۀ انگلیسی     ترجمه و ویرایش خلاصۀ مقاله  

 

 

بیشتر بخوانید: راهنمای نگارش مقاله با استاد راهنما و همکاران دیگر (قسمت اول: راهنمای مدیریت دایناسورها)

بیشتر بخوانید: راهنمای نگارش مقاله با استاد راهنما و همکاران دیگر (قسمت دوم: مدیریت پیش‌نویس مقاله)