در قسمت های قبل چگونگی روند انجام طرح پژوهشی برای مقاله نویسی با همکاران و همین طور چگونگی همکاری در نگارش های همزمان مقاله علمی پژوهشی با انجام طرح را بیان کردم.

بررسی نهایی مقاله

 هنگامی که به‌عنوان صاحب پروژه تمام قسمت‌های مقاله را از همکاران مختلف دریافت کردید و در یک فایل تجمیع شد، اولین پیش‌نویس خود را خواهید داشت. اکنون وقت آن رسیده است تا برخی تصمیم‌گیری‌های نهایی را انجام دهید:

 

  چه کسی ویرایش دست‌نوشته را بر عهده خواهد داشت؟

 

 آیا صاحب پروژه، اولین نویسنده / آخرین نویسنده یا همکار دیگری مسئولیت ویرایش پیش‌نویس را دارد تا مختصر و منسجم باشد؟ یا می‌خواهید یک ویرایشگر خارجی (مانند موسسه دانش‌گستر فرنام) را استخدام کنید تا این کار را انجام دهد؟

 

 چه کسی اصلاحات را مورد بازبینی قرار می‌دهد؟

 

در چه قسمت‌هایی را باید همکاران در پیش‌نویس مقاله بخوانند و درباره آن اظهار نظر کنند؟ چگونه نظرات، تغییرات و ویرایشها باید به مالک پروژه ارسال شود؟ 

یک گزینه معمول این است که از هر یک از نویسندگان را بخواهید تا مقاله را مطالعه کنند، تغییرات را به‌صورت Track Change انجام دهند. بدین گونه آسان است که تغییراتی را که نویسنده ایجاد کرده است را ببیند. باید مشخص کنید که آیا صاحب اصلی مقاله می‌خواهد، خودش آنها را قبول یا رد کند؟.  بعضی از نویسندگان ترجیح می‌دهند فهرستی از تغییرات پیشنهاد شده را دریافت کنند تا بتوانند خودشان را اجرا کنند.

  با بسیاری از نظرات به‌صورت علمی برخورد کنید. مالک پروژه باید همه پیشنهاد‌های اعضای گروه را در نظر بگیرد.  به‌جای نادیده گرفتن پیشنهاد‌هایی که صاحب پروژه با آن موافق نیست، بهتر است که با همکاری که آن نظر را به‌عنوان یک نویسنده مطرح کرده است، بحث کنید.  اگر با وی به توافق نرسیدید، موضوع باید در یک جلسه برای کل گروه بازگو شود.

  پیش‌نویس نهایی چگونه کار می‌کند؟

تمام افرادی که نام آنها در مقاله است  باید پیش‌نویس نهایی را قبل از ارائه مقاله به یک مجله و انتشار آن مطالعه کنند.

 

 

آموزش استفاده از Track Change در Word برای ویرایش و بازبینی ویرایش

 

بهتر است از تمام نویسندگان به‌صورت کتبی، تائید متن نهایی مقاله را بگیرید.

 

  چند نکته کلی برای نوشتن در همکاری‌های علمی و مقاله نویسی

 

  هنگامی که شما با همکاران و نویسندگان خود ملاقات می‌کنید، صورت‌جلسه تهیه کنید و در این جلسات برنامه زمانی را بروز رسانی کنید.  صاحب پروژه باید جدول زمانی، مسئولیت‌ها و غیره را بر اساس دقیقه و ساعت به روز کند.

 

  نرم‌افزارهای مدیریت پروژه وجود دارد که شما ممکن است بخواهید آنها را بررسی کنید.  اگر شما هرگز با برنامه‌هایی مثل این کار نکردید، توصیه می‌کنم به دنبال Asana، Basecamp یا Trello بروید. با این وجود راه‌اندازی این سیستم‌ها می‌تواند وقت‌گیر باشد، و شاید فقط مسیر پروژه را برای اهداف شما پیچیده‌تر کند.  بنابراین، عاقلانه در نظر بگیرید که این سرمایه‌گذاری خوبی برای وقت شماست یا بهتر است از همان سیستم ایمیل استفاده کنید؟

 

یک سیستم کامل برای هر مرحله از همکاری پژوهشی شما، چیزی بود که در این سه قسمت نوشته‌ام.  امیدوارم این راهنما را که برای همکاری در انجام طرح و نگارش مقاله است، به دقت مطالعه کنید و نویسندگان یک تجربه لذت‌بخش از تعامل پایدار را به دست آورند. اگر شما نیاز به انگیزه بیشتری برای مقابله با مقاله پژوهشی مشترک دارید، از این واقعیت که در یک تیم کار می‌کنید استفاده کنید.  اکنون شما برای تحویل آنچه شما وعده داده‌اید، مسئولیت‌پذیر خواهید بود. این ویژگی به شما در افزایش بهره‌وری کمک می‌کند. 

 

مقالات علمی که محصول همکاری هستند اغلب بیشتر به آن اشاره می‌شود.

 

  اگر احساس می‌کنید که مقاله پژوهشی مشارکتی شما نیاز به نگاه نهایی و ویرایش تخصصی دارد، فقط با من تماس بگیرید. من پیشنهادات ساختاری و بررسی‌های ساختاری را ارائه می‌دهم که در آن مطمئن شوید که زبان، ساختار و جریان مقاله، مختصر، سازگار و حرفه‌ای است.

 

ویرایش مقاله فارسی     ویرایش مقاله انگلیسی        ترجمه و ویرایش خلاصه مقاله

 

 

بیشتر بخوانید: راهنمای نگارش مقاله با استاد راهنما و همکاران دیگر (قسمت اول: راهنمای مدیریت دایناسورها)

بیشتر بخوانید: راهنمای نگارش مقاله با استاد راهنما و همکاران دیگر (قسمت دوم: مدیریت پیشنویس مقاله)