سلسله مطالب آموزش مقاله‌نویسی

6 نوع مقاله که نشریات منتشر می‌کنند: راهنما برای محققان جوان

نکات کلیدی:

  • ژورنال‌های علمی ‌مطالب را در فرمت‌های مختلف و نه فقط به شکل نسخه مقالات پژوهشی منتشر می‌کنند.
  • برخی از فرمت‌های علمی ‌به نسخه اصلی مقاله پژوهشی (نوشتار اولیه) نیاز دارند و برخی دیگر بر اساس دیگر کارهای منتشر شده (نوشتار ثانویه) می‌باشند.
  • برای شروع پروسه چاپ مقاله‌تان، گزینه‌هایی مانند مقالات مروری و مقالات ایده‌ای/چشم‌انداز را در نظر بگیرید.

 

 

زمینۀ پژوهش مستلزم پایداری است و بیشتر محققان بسیاری از شب‌ها را بی‌خواب ‌می‌مانند تا تحقیق‌شان را انجام داده و نتایج را مستند کنند. در دنیای رقابتی آکادمیک، از شما انتظار ‌می‌رود که برای چاپ مقاله در زمینه تحقیقاتی‌تان زودتر دست به کار شوید. بسیاری از محققان تازه‌کار در مورد چگونگی چاپ یک مقاله در ژورنال دچار اضطراب و سرگردانی هستند. گرچه گاهی اوقات نسخه اصلی پژوهش‌تان سال‌ها طول ‌می‌کشد تا تکمیل شود، ولی به این معنا نیست که شما تا زمانی که پژوهش‌تان را تکمیل نکنید نمی‌توانید مقاله‌ای به کارنامه تحقیقاتی خود اضافه کنید.

در آموزش مقاله‌نویسی همواره به این نکته اشاره می‌شود که انواع مختلف مقالات علمی ‌وجود دارد که برخی از آن‌ها طبق نسخه اصلی پژوهش (طبقه‌بندی شده به عنوان مقالات اولیه) و برخی از آن‌ها بر اساس سایر کارهای منتشر شده (مقالۀ ثانویه) هستند. اینکه یک ایده روشن در مورد انواع مقاله‌هایی که ‌می‌توانید در ژورنال‌ها منتشر کنید داشته باشید، از اهمیت زیادی برخوردار است. این امر به شما کمک ‌می‌کند تا راه‌هایی را شناسایی کنید که ‌می‌توانید از طریق آنها کار خود را منتشر کنید و مشخص کنید که چه نوع مقاله‌ای برای مطالعه شما مناسب است.

انواع نشریات در زمینه‌های مختلف متفاوت هستند. به عنوان مثال، آزمایش بالینی تنها در زمینه پزشکی امکان‌پذیر است، در حالی که در زمینه علوم اجتماعی مطالعه تجربی رایج‌تر است. مهم است که به یاد داشته باشید که همه ژورنال‌ها هر نوع مقاله‌ای را منتشر نمی‌کنند. بنابراین، بیشتر ناشران ژورنالی نویسندگان آینده‌نگری را انتخاب می‌کنند که برای مقالات چاپی خود راهنمای دقیق و مشخصی داشته باشند. مشخصات مربوط به انواع مقاله‌های منتشر شده را ‌می‌توان در زیر راهنمای مربوط به بخش نویسندگان در وب سایت ژورنال مشاهده کرد. اگر ژورنالی را در نظر داشته باشید، باید بررسی کنید که آیا نوع مقاله‌ای را که ‌می‌خواهید بنویسید را چاپ ‌می‌کند یا خیر.

 

برخی از انواع مختلف نشریات علمی ‌عبارتند از:

 

1-      مقاله پژوهشی (Original research): این نوع مقالات جزئیات دقیق مطالعاتی در مورد پژوهش اصلی هستند که به عنوان مقالات اولیه طبقه‌بندی ‌می‌شوند و شامل فرضیه (Hypothesis مطالعات پیشین (Background Study روش‌ها (Methods)، نتایج (Results)، تفسیر یافته‌ها و بحث (Discussion) در مورد پیامدهای ممکن می‌باشند. این نوع مقالات طولانی بوده و معمولا در محدوده 3000 تا 6000 کلمه هستند و حتی شاید تا 12000 کلمه برای بعضی ژورنال‌ها افزایش داشته باشند، که مستلزم سرمایه‌گذاری زمانی هستند.  البته به‌صورت رایج، میانگین 4500 تا 6000 کلمه دارند.

 

2-     مقاله مروری (Review article): مقالات مروری، تحلیل بحرانی و سازنده در مورد مقالات منتشر شده موجود در یک زمینه را با خلاصه، تحلیل و مقایسه و معمولا شناسایی شکاف‌ها یا مشکلات خاص و ارائه پیشنهادات برای پژوهش‌های آینده ارائه ‌می‌دهند. به این دلیل که این نوع مقالات معمولا داده‌های جدید را از کار تجربی نویسنده استخراج نمی‌کنند، به عنوان مقالات ثانویه طبقه‌بندی ‌می‌شوند. اگر بخواهیم گسترده‌تر در نظر بگیریم، مقالات مروری ‌می‌توانند به سه دسته طبقه‌بندی شوند: مروری بر مقالات، مرور سیستماتیک و فراتحلیل (Meta-analyses). حجم مقالات مروری بسته به ژورنال و موضوع مقاله متفاوت است. مرور روایی (مروری نقلی - narrative reviews) یا مرور مقالات  (مرور بر ادبیات پیشین) در حدود 8000 تا 40،000 کلمه است، در حالی که مقالات مروری سیستماتیک معمولا کمتر از 10،000 کلمه هستند. اما برخی از ژورنال‌ها مقالات مروری کوتاه‌تری را هم چاپ می‌کنند که در حدود 3000 تا 5000 کلمه می‌باشند.

 

3-   مطالعه موردی بالینی (Clinical case study): مطالعات موردی بالینی جزئیات مربوط به بیمار واقعی را از اقدامات پزشکی یا بالینی ارائه ‌می‌دهند. موارد ارائه شده معمولا آن‌هایی هستند که به طور قابل‌توجهی به دانش موجود در زمینه پژوهش کمک می‌کنند. انتظار ‌می‌رود که این نوع مطالعات در مورد نشانه‌ها، علائم، تشخیص و درمان بیماری‌ها بحث کنند. این نوع مقالات به عنوان مقالات اولیه در نظر گرفته ‌می‌شوند و معمولا تعداد کلمات مشابه با نسخه‌های اصلی مقالات دارند. مطالعات موردی بالینی مستلزم تجربه زیادی بوده و فرمت مناسبی برای محققان تازه‌کار نیستند. مجلات متفاوت، فرمت‌های گوناگونی از این نوع مقاله دارند. به‌صورت معمول این مطالعه شامل، پیشینه کوتاه، توضیح مورد بالینی، بحث و نتیجه‌گیری است.

 

4-     آزمایش بالینی (Clinical trial): این نوع مقالات نیز به طور خاص در حوزه پزشکی مورد استفاده قرار ‌می‌گیرند. مطالعات بالینی روش‌شناسی، پیاده‌سازی و نتایج مطالعات کنترل شده را که معمولا با گروه‌های بزرگ بیماران انجام ‌می‌شوند را توصیف می‌کنند. مقالات آزمایش‌های بالینی نیز طولانی بوده و حجم آن‌ها تقریبا مشابه نسخه‌های اصلی پژوهش ‌می‌باشد. آزمایش‌های بالینی نیز مستلزم تجربه کار عملی و همچنین استانداردهای بالای اخلاق کاری و اطمینان هستند. بنابراین این فرمت برای محققان با تجربه‌تر مفید می‌باشد. در ایران مرکز IRCT مجوز انجام این‌گونه مطالعات را صادر می‌نماید. این مطالعات، از دستۀ مقالات اولیه هستند.

 

5-    چشم‌انداز، ایده و تفسیر (Perspective, opinion, and commentary): مقالات چشم‌انداز، مرورهای علمی ‌در مورد مفاهیم اساسی و ایده‌های شایع در یک حوزه پژوهشی هستند. این‌ها معمولا مقالاتی هستند که یک دیدگاه شخصی را ارائه داده و مفاهیم گسترده مربوط به یک حوزه خاص را مورد نقد قرار ‌می‌دهند. یک مقاله چشم‌انداز ‌می‌تواند مروری از یک مفهوم منفرد یا چند مفهوم مرتبط باشد. این مقالات به عنوان ادبیات ثانویه در نظر گرفته شده و معمولا مقالاتی کوتاه و در حدود 2000 کلمه هستند.

 

مقالات ایده‌ای، دیدگاه نویسنده در مورد تفسیر، تحلیل و یا روش‌های استفاده شده در یک مطالعه خاص را ارائه ‌می‌دهند. این نوع مقالات به نویسنده اجازه ‌می‌دهند تا به اظهارنظر در مورد نقاط قوت و ضعف یک نظریه یا فرضیه بپردازد. مقالات ایده‌ای معمولا بر اساس نقد سازنده هستند و مدارک مربوط به اظهارات باید مستند شوند. چنین مقالاتی، بحث در مورد مسائل مربوط به دانش را ترویج ‌می‌دهند و نسبتا کوتاه هستند.

تفسیرها مقالات کوتاه در حدود 1000 تا 1500 کلمه هستند که نویسندگان این نوع مقالات در مورد یک مقاله، کتاب یا گزارش چاپ شده نقد کرده و توضیح ‌می‌دهند که چرا مورد توجه آن‌ها قرار گرفته و چگونه ممکن است برای خوانندگان روشن شوند.

 

6-    مروری بر کتاب: این نوع مقالات در اکثر نشریات علمی ‌چاپ ‌می‌شوند. هدف این چنین مقالات این است که دیدگاه‌ها و ایده‌های خاص در مورد کتاب‌های علمی ‌اخیرا منتشر شده ارائه دهند و معمولا کوتاه بوده و زمان بر نیستند. این نوع مقالات گزینه خوبی برای محققان تازه‌کار هستند که این امکان را برای آن‌ها فراهم ‌می‌کنند که در حین اضافه شدن مقاله به کارنامه تحقیقاتی، با ادبیات و مقالات جدید در حوزه پژوهش‌شان آشنا شوند.