ترجمه و گردآوری: واحد نشریات موسسه دانش گستر فرنام

ایده­‌هایی برای نقش کارمندان و استخدام نیروهای جدید در هیئت تحریریه

نشریات از داشتن یک هیئت تحریریۀ قوی سود بسیاری می‌­برند. شاید عمده­‌ترین کارکرد هیئت تحریریه، تهیۀ داوری‌­های باکیفیت برای مقالاتی است که شما در یافتن داوری­‌های خارج از نشریه برای آنها با مشکل روبرو هستید. اعضای هیئت تحریریه همچنین می‌­توانند هنگامی که دربارۀ یک مقاله با نظرات متفاوت برخورد می‌­کنند، به عنوان داور سوم و قابل اعتماد و یا داور نهایی عمل کنند.

 

 

هیئت تحریریه مجله

 

دیگر نقش‌های اعضای هیئت تحریریه

اعضای هیئت تحریریه اغلب در شناسایی موضوعاتی که برای جامعۀ مخاطب نشریه مهم هستند، توانایی دارند. وقت گذاشتن برای گردآوری نظرات آنها دراین رابطه به شما اجازه خواهد داد زمینه­‌هایی را شناسایی کنید که بتوانید با توجه به آنها مسائل خاص، داوری مقالات و انتخاب برخی مقالات را سفارش دهید تا اطمینان حاصل کنید که به نیاز جامعۀ مخاطب خود پاسخ داده‌­‍‌‌‌‌‌‌اید.

علاوه بر ارائۀ داوری و پیشنهاد موضوعات، هیئت تحریریه عموما منبع بازخورد خوبی دربارۀ عملکرد نشریه و در کل رشد و توسعۀ این زمینه است. بسیار ارزشمند خواهد بود که شماره­‌های اخیر نشریه با حضور آنها بازبینی شود و ایده­‌ها و گزینه­‌های توسعۀ مطالب در آینده مورد بحث قرار گیرد. در نهایت از آنجا که معمولا بسیاری از اعضای هیئت تحریریه از تجربیات و مهارت­‌های قابل توجهی برخوردارند، به خوبی قادر خواهند بود که برای نویسندگان آینده آموزگارانی مناسب و همچنین خود کاندیداهای احتمالی خوبی برای جایگاه ویراستاری باشند.   

بدیهی است که نقش یک عضو هیئت تحریریه این مساله را که چه خصوصیاتی برای کاندیدای احتمالی مد نظر است مشخص می­‌کند. همزمان برای مطمئن شدن از اینکه یک هیئت تحریریه به خوبی کار خود را انجام می­دهد، نیاز به مدیریت دقیق هست که گاه شامل "خانه تکانی" هم می‌­شود.

 

مدیریت سازمان با نظم و سختگیری

عموما، اعضای هیئت تحریریه بهتر است که به شکل مرتب چرخشی عمل کنند؛ اینگونه می­‌توان اطمینان یافت که نشریه با وسعت و تنوع جامعۀ خود هماهنگ می­‌ماند. مدیریت کنشگرایانه همچنین کمک می­‌کند تا اطمینان حاصل شود که عضویت هیئت تحریریه پاداشی بااهمیت برای خدمات آینده به نشریه است و نه برای جایگاهی صوری و بی­‌سود. خیلی از مجلات شرایطی استاندارد برای اعضای هیئت تحریریه دارند که طی آن تنها آن عده از اعضا که به شکل فعال در نشریه سهیم هستند پس از آنکه دوره‌­شان سرآمد بر سر کار باقی می‌­مانند.

چگونه اعضایی را که باید جا به جاشوند و آنهایی را که باید به مجموعه اضافه شوند شناسایی کنیم؟ مدیر نشریۀ شما می‌­تواند گزارشی ارائه دهد که بنا بر آن مشخص گردد اعضای هیئت تحریریه تا چه حد در حال بازبینی بوده­‌اند. این گزارش از این نظر مفید است که نه تنها می­‌توانید اعضایی را شناسایی کنید که به اندازۀ همکاران خود از نشریه پشتیبانی نکرده‌­اند؛ بلکه می‌­توانید بر اساس داده­‌های داور­ها اعضای جدید احتمالی را مشخص نمایید. اگر یک محقق متعهد تعدادی داوری به مجلۀ شما تحویل ­دهد، شما می‌­توانید به عنوان پاداشی برای تلاشش او را به هیئت تحریریه دعوت کنید.

ناشر شما همچنین گنجینه‌­ای از اطلاعاتی دارد که می‌­تواند از آن استفاده و اعضای جدید احتمالی را به شما معرفی کند. برای مثال آنها می‌­توانند به شما اطلاع دهند که چه کسی طی زمانی مشخص برای نشریه مقاله ارائه کرده است، مطالب کدام نویسندگان بیشتر خوانده شده و بیشتر از آن نقل قول شده است، و همچنین چه کسی در حوزۀ وسیع­تری که شامل مجلات رقیب شما هم می‌­شود، تاثیرگذار بوده است. این اطلاعات به شما کمک می­‌کند افرادی را شناسایی کنید که عملکرد بالایی دارند و می­‌توانند به شکل قابل ملاحظه­‌ای بر وضعیت حال حاضر هیئت تحریریه تاثیر بگذارند و ارتباطات و افق­‌های جدید را به روی شما باز کنند.

 

مجلۀ شما به چه چیز نیاز دارد؟

زمانی که می­‌خواهید اعضای هیئت تحریریه را ارزیابی کنید، تعهد کلی آنها نسبت به نشریه نیز باید در نظر گرفته شود. آیا آنها برای نشریۀ شما مطلب می­‌نگارند؟ اگرنه، چرا؟ ممکن است برخی از اعضای هیئت تحریریه ارتباطات خوبی داشته باشند و در ارتقاء سطح نشریه کنشگرایانه عمل کنند، یا در یافتن مطالب و بحث­های جدید و راه­های احتمالی مطالعاتی مفید باشند. یک هیئت تحریریه باید در بطن خود دانشگاهی باشد- آیا اعضای هیئت تحریریۀ شما در این امر سهیم هستند؟ اگر نه، پس آیا آنها به شکل فعال موارد دیگری را که شما به آنها نیاز دارید ارائه می­دهند؟ 

همچنین بهتر است که سمت و سویی استراتژیک را برای نشریه در نظر بگیرید. آیا مهارت کافی را برای اعمال کردن تمامی مواردی که نشریۀ شما در آینده با آن روبرو خواهد شد، دارید، به ویژه اگر خواستار مقالاتی دربارۀ موضوعاتی باشید که پیش از آن پوشش داده نشده‌­اند؟ اگر نه، پس شما بهتر است افرادی را به هیئت تحریریه اضافه کنید که بتوانند دربارۀ نوشته­‌ها و نویسنده­‌هایی در این زمینه‌­ها به شما کمک کنند.

نظرات زیر از سوی ویراستاران حال حاضر مطبوعات روز ارائه شده­‌اند؛ اینجا برخی از مواردی را که ممکن است بخواهند هنگام معرفی یک عضو جدید هیئت تحریریه در نظر بگیرند، آمده است:

هر گاه کسی یک داوری عالی برای نشریه انجام می­‌دهد، از او می­‌خواهم که به هیئت تحریریه بیاید. عضو بودن در یک هیئت تحریریه تاثیر بیشتری نسبت به یک تعریف و تمجید خشک و خالی دارد. به علاوه، آنها می­‌توانند خروجی خوبی برای نشریه فراهم کنند.

-جیم جانسن-سردبیر(پردازش اطلاعات و مدیریت)[1]        

 

از آنجا که هدف من تحویل دادن سریع نوشته­‌ها بود، می‌­دانستم به افرادی نیاز دارم که بتوانم روی آنها حساب کنم. پس به جای دعوت از علاقه­‌مندان و انتخاب از میان رزومه­‌های تاثیرگذار، به سراغ کسانی رفتم که قبلا با آنها کار کرده­‌ام، کسانی که می‌­دانم قابل اعتماد هستند. ایمیل دعوت، گویای انتظارات من برای یک عضو هیئت تحریریۀ فعال بود. این یعنی آنها باید بدانند که ملزم به نگارش زیاد و سریع و همچنین ارائۀ نظرات سازنده هستند. همچنین عمدا مدت قرارداد را یک ساله کردم تا بتوانم آنهایی را که ناامیدم می‌­سازند کنار بگذارم. اضافه بر آن تیمی می‌­خواستم که از لحاظ سن، جنسیت، زمینۀ کاری، قومیت، زبان، زمینۀ تحقیق، دانش روش‌­شناسی، و جغرافیا متنوع باشد. در عین حال اینها باید کسانی باشند که با زبان انگلیسی به خوبی آشنایی داشته و در نشریه­‌های معتبر قلم زده­‌اند. همچنین کسانی را می­‌خواستم که به من کمک کنند تا سطح نشریه را ارتقاء ببخشم. از همه مهم­تر افراد واقعا آکادمیک و دانشگاهی می‌­خواستم نه صرفا ماشین­‌های تولید دانش. ارزش افراد برای من مهم است و امیدوارم که به فرهنگ نشریه، منتقدین و نویسندگانش تحکم بخشد. هنوز زود است اما باید بگویم که همۀ افرد هیئت تحریریۀ من تا به اینجا محشر بوده‌­اند.

-کاترین کو-لاتیمور-سردبیر(افق­های مدیریت گردشگری)[2]

هیچ دو نشریه‌­ای البته یکسان نیستند از این رو نقطه نظرشان نسبت به هیئت تحریریه از نظر اندازه، نقش و ترکیب می­‌تواند متفاوت باشد. با این حال چند هدف و امر کلیدی مشخص وجود دارد که با کمک اعضای هیئت تحریریه نشریه خواهد توانست از عهدۀ آنها برآید. پس وقتی استراتژی خود را مشخص می­‌کنید ، مهم است که زمینۀ کاری نشریه را با نیازهای روز منطبق سازید. در پایان مهم است که هیئت تحریریه به عنوان منبعی مفید برای شما و نشریه عمل کند- همانطور که نشان دادن سپاسگزاری و احترامتان  به آنانی که در خدمت نشریه بوده­‌اند مهم است. نیاز نشریۀ شما هرچه هست، امید داریم که این مقاله برای افکار شما مفید باشد.   

 

ترجمه و گردآوری: واحد نشریات موسسه دانش گستر فرنام

 



[1] Jim Jansen – Editor-in-Chief (Information Processing & Management)

[2] Catheryn Khoo-Lattimore – Editor-in-Chief (Tourism Management Perspectives)