چرا مقالۀ من رد میشود؟
دلیل رد شدن 30 تا 50 درصد از مقالات ارسالی قبل از رسیدن به مرحلۀ داوری متن ضعیف آنهاست. بعد از هفت سال مدیریت انواع مجلات و بررسیهای بسیاری که انجام دادهام، اولین برخورد من با ظاهر مقاله و سپس متن آن است.
برای اینکه شانس پذیرش مقالات خود را بیشتر کنید نکات زیر را به کار بگیرید:
1- متن نامرتب
غلطهای املایی، اشتباهات گرامری و نگارش ضعیف باعث میشود سردبیر ذهنیت بدی دربارۀ مقاله پیدا کند. وقتی آغاز و پایان پاراگراف مشخص نیست، جدولها درهمریخته و عکسها بدون کیفیت است و مقاله سرشار از اشتباههای نگارشی است، هیچکس مقالۀ شما را با دید مثبت داوری نمیکند.
اشتباههای مکرر نشانگر بیدقتی در نگارش متن باکیفیت است. مقالۀ خود را ویرایش کنید و از نویسندگان همکار نیز بخواهید آن را ویرایش کنند. از کسی که تابهحال مقاله را نخوانده بخواهید خطاهای زبانی و تایپی آن را بررسی کند و سعی کنید متوجه شوید که چه نکات مبهمی در نگارش مقاله شما وجود دارد. قطعا شما بهعنوان نویسندۀ مقاله گزینۀ خوبی برای ویراستاری متن خود نیستید، پس از همکاران خود کمک بگیرید.
2- پیام مبهم
از اپراتور سیستم تا خود سردبیر پیام مقالۀ شما را خصوصا در چکیده دنبال خواهند کرد. نتایجی که به اشتراک میگذارید مهم است، بنابراین با نگارش مبهم آن را از بین نبرید. سعی کنید پیام را به تکههای کوچکتر تفکیک کنید. جملات کوتاه میتوانند با از بین بردن ابهام و بینظمی، معنا را روشن کنند. البته از موزاییکنویسی (1) پرهیز کنید و جملات کوتاه مرتبط با یکدیگر بنویسید. از زبان سادهتری استفاده کنید و از همکاران و دوستان خود بخواهید متن را بخوانند و بگویند پیام شما چیست.
3- تناقض و نادرستی اطلاعات خصوصا بین چکیده و روش بررسی و نتایج
تناقض این احساس را القا میکند که متن یا تحقیق شما چندان دقیق نیست و حتی ساختگی به نظر میرسد. اگر آمار بخش یافتهها با آنچه در نتیجهگیری بیان کردهاید همخوانی نداشته باشد، یا اگر شرح جدول به شکل صفحۀ قبلی اشاره کند سردبیر متوجه خواهد شد. قطعا کوچکترین تناقض را داوران و سردبیر گزارش میکنند که موجب رد شدن مقالۀ شما خواهد شد. چندین بار با دقت مقاله را بررسی کنید. قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید فهرستی از نقاط مهم تهیه کنید. توجه کنید که برای چه این مقاله را مینویسید و هدف شما چیست. در مسیر نوشتن مقاله، به نکات بیارزش یا نکاتی که اصلا مقالۀ شما به آنها نپرداخته، تکیه نکنید.
بارها در نتیجهگیری و بحث مقالات شاهد مواردی بودهایم که روشها و یافتهها اصلا درج نشده و نویسنده مشخص نیست چگونه به این نتایج دست پیدا کرده است. به سراغ جزئیات متن بروید، به جاهایی که به داده ارجاع دادهاید مجددا رجوع کنید و نکات مهم را بررسی کنید.
از سیستم غلطگیر حرفهای (ویراستار) استفاده کنید. مقالۀ خود را برای ویراستار ماهر ارسال کنید. نترسید. حتی اصلاح شدن یک کلمه، شانس پذیرش مقالۀ علمی شما را افزایش خواهد شد. عجله نکنید، اما وقت را هم از دست ندهید.
4- تناسب نداشتن با اهداف مجله
بعد از چند روز معطلی اپراتور و بررسی تکنیکی مقاله، مقالۀ شما به دست سردبیر میرسد. سردبیر بهسرعت متوجه خواهد شد که مقالۀ شما در حوزۀ موضوعی مجله است. قبل از ارسال مقاله، مطمئن شوید که مقاله در حوزۀ کار مجله است، چراکه در غیر این صورت فقط وقت خود را تلف کردهاید. قوانین نشر به هیچ سردبیری اجازه نمیدهد که موارد خارج از حوزۀ مجلۀ خود را به چاپ رساند.
برای تعیین مناسبترین مجله برای مقاله، علاوه بر مطالعه حوزۀ موضوعی فعالیت مجله، میتوانید از مجلهیاب الزویر (http://journalfinder.elsevier.com) نیز استفاده کنید. البته ما خودمان گوگل را پیشنهاد میکنیم. بخشی از عنوان و خلاصۀ مقالۀ خود را سرچ کنید، مجلات بسیاری خواهید یافت. اما جستجو در سایتهای پابمد و الزویر این حسن را دارد که مجلات جعلی در لیست شما وجود ندارد.
اگر مقاله در حوزۀ موضوعی مجله بود، راهنمای نویسندگان را بخوانید (معمولا در صفحۀ نخست مجله دردسترس است). قطعا هیچ نویسندهای دوست ندارد چند هفته از وقتش را صرف ردوبدل کردن مقاله صرفا بر سر شیوۀ ارجاعدهی یا چیدمان مطالب کند. پس با دقت راهنمای نویسندگان را مطالعه کنید یا از سرویسهای مؤسسۀ دانشگستر فرنام استفاده کنید.
5- تأثیر یا تازگی نامعلوم
سردبیر به دنبال این است که بداند چه چیزی در تحقیق شما جدید است و چه تأثیری بر حوزۀ موضوعی خود دارد. در مورد یافتههای خود بهوضوح صحبت کنید و دربارۀ چیزی که به بنیان دانش این حوزه میافزایید بیندیشید. عنوان مکان مناسبی برای شروع است: آیا عنوانتان جذاب است؟ و میتواند داستان و نکتۀ اصلی آنچه را میخواهید بگویید نشان میدهد؟ برای تازگی مطلبی که میخواهید آن را ثبت کنید باید دلایل علمی کافی داشته باشید.
1. برداشتن هرتکۀ متن از جایی
دیدگاهها