پایگاه اطلاعاتی ابسکو(EBSCO)

 

ابسکو (EBSCO) ناشر مجلات نیست بلکه یکی از اولین و بزرگترین پایگاه‌های جستجوی آنلاین کتاب و مقالات الکترونیک برای کالج‌ها، دانشگاه‌ها، کتابخانه‌های عمومی، بیمارستان‌ها، مؤسسات درمانی، شرکت‌ها، مؤسسات دولتی و مدارس است. دسترسی به این پایگاه شامل هزینه بوده و فقط به موسساتی که دسترسی آن را خریداری کرده‌اند، ارائه می‌شود. این پایگاه اسناد اطلاعاتی سایر ناشران را در یک جا جمع آوری کرده است. در این صورت دانشگاه‌ها می‌توانند بجای خریداری هر یک از این انتشارات با خریداری از این پایگاه اطلاعاتی، از مجموعۀ تولیدات این انتشارات استفاده کنند. این مجموعه شامل مقالات مجلات علمی، مقالات کنفرانس‌ها و گزارش‌های علمی است. این بانک اطلاعاتی بزرگ‌ترین بانک علمی چندمنظوره با دسترسی تمام متن در دنیاست که اختصاصاً برای مؤسسات تحقیقاتی و دانشگاه طراحی شده است.

ابسکو (EBSCO) بعد از بررسی ناشر، تولیدات ناشر و کیفیت تولیدات اقدام به امضای تفاهم‌نامه‌ای می‌کند که بر اساس آن، بخشی از سود حاصل از خرید مقالات تمام متن را به ناشر پرداخت کند. متاسفانه باتوجه به تحریم‌های اقتصادی، ناشران ایرانی قادر به دریافت وجه از ابسکو (EBSCO) نیستند. ابسکو (EBSCO) از قوانین OFAC پیروی کرده و به همین جهت با ناشران ایرانی، تفاهم‌نامه بدون پرداخت سود امضا می‌کند.

پایگاه اطلاعاتی  ابسکو (EBSCO) در اسفند 1397 دسترسی به اطلاعات بیش از 8500 تولید کننده و 7300 نشریه علمی پژوهشی تمام متن به همراه  12،500 خلاصه مقاله و نمایه بیش از 13،200 هزار گزارش، مقاله کنفرانسی و... را در حوزه‌های علوم اجتماعی، علوم انسانی، آموزش و پرورش، کامپیوتر، مهندسی، تجارت و غیره را مهیا ساخته است. این بانک اطلاعاتی مقالات بیش از 5400 نشریه ادواری، بعلاوه معرفی کتاب‌ها، گزارش‌ها و گفتگو با صاحب نظران را در حوزه کتابداپزشکی، 570 نشریه را در حوزه سلامت و 400 نشریه را در حوزه رفتارشناسی و روان‌شناسی از سال 1865 تاکنون را پوشش می‌دهد. این بانک شامل بیش از 550 نشریه در حوزه‌های ورزشی را نیز از سال 1985 پوشش می‌دهد. پایگاه اطلاعاتی ابسکو حدود 250 بانک اطلاعاتی تولید کرده است، که در بین آن‌ها بانک‌های اطلاعاتی Academic Search Complete  و  MEDLINE Complete دارای اهمیت بیشتری بوده که تعداد عناوین اسناد آن‌ها (شامل ژورنال ، مجلات ، کتب و …) به بیش از 13000 عنوان می‌رسد. این پایگاه اطلاعاتی شامل ۲۲۶۰۵ عنوان ژورنال می‌باشد و قابلیت ارائه اطلاعات کتاب شناختی، چکیده، متن کامل، متن و تصویر را دارا هست.

این شرکت به بیش از ۳۷۵ هزار پایگاه داده جستجو ازجمله مدلاین و ۴۲ هزار کتاب الکترونیکی و کتاب صوتی، سرویس مدیریت اشتراک مجلات برای ۳۵۵ هزار مجله الکترونیک، سیستم‌های پشتیبانی تصمیم گیری تشخیصی برای پزشکان، منابع آموزشی هدفمند برای کارشناسان آموزش و توسعه، و آرشیوهای دیجیتال تاریخی مجهز است.

در تصویر زیر، تعداد مجلات هر رشتۀ علمی نشان داده شده است.

 

تعداد مجلات علمی در پایگاه EBSCO

شکل 1. تعداد مجلات هر رشتۀ علمی در پایگاه ابسکو

 

 

پوشش موضوعی ابسکو (EBSCO):

 

پایگاه ابسکو (EBSCO) زمینه‌های محتلف از علم را جمع‌آوری می‌نماید. این زمینه‌ها شامل علوم زیستی، اقتصاد، سلامت و بهداشت روان، سلامت و بداشت، علم ارتباطات، علوم کامپیوتر، علوم فنی و مهندسی، زبان شناسی، علوم انسانی، علوم اجتماعی ، حقوق، هنر، ادبیات، پزشکی، روان شناسی و علوم تربیتی، تکنولوژی و مدیریت، آموزش و پرورش، ورزش، کشاورزی و باغبانی و غیره را تحت پوشش قرار می‌دهد. در تصویر ذیل می‌توانید موضوعات تحت پوشش ابسکو را مشاهده کنید.

در ابتدای ورود به سایت باید پایگاه های مربوطه را انتخاب کرده و سپس شروع به جستجو کنید.

شکل 2. تعداد مجلات در هر رشته به زبان فارسی را نشان می‌دهد.

 

 

نشانی پایگاه ابسکو:  https://www.ebsco.com

نشانی پایگاه جستجو: https://www.ebsco.com/products/research-databases

 

 

سطح دسترسی به صورت تمام متن و خلاصه مقاله‌هایی که در این پایگاه وجود دارد بستگی به نحوه عضویت دانشگاه‌ها، موسسه و یا بیمارستان شما در این پایگاه دارد. برای جستجوی مقالات باید در محل دانشگاه یا موسسه خود باشید و یا از خدمات VPN که دانشگاه در اختیار شما قرار می‌دهد استفاده کنید.

 

نحوه جستجو در پایگاهEBSCOhost

 

کاربرانی که سرویس EBSCOhost را برای جستجوی خود انتخاب می‌کنند می‌بایست پس از ورود به این سرویس، پایگاه مورد نظر خود را انتخاب کرده و بر اساس نیازشان از یکی از جستجوهای ابتدایی یا پیشرفته سرویس بهره‌مند شوند. پایگاه‌های زیادی وجود دارد. ممکن است دانشگاه شما یک یا چند پایگاه را خریداری کرده باشد.

از ویژگی‌های جالب این سرویس می‌توان به قدرتمندی این سرویس در پیدا کردن مقالاتی که بیش‌ترین ارتباط را با موضوع مورد بررسی دارند اشاره کرد. همچنین با استفاده از تکنولوژی Ajax این پایگاه داده، مجهز به جستجو بسیار سریع کلمات شده است.

 

 

ابسکو و زبان فارسی

 پایگاه اطلاعاتی ابسکو اقدام به طراحی محیط جستجوی فارسی برای پایگاه خود نموده است. کافی است کاربرانی که به این پایگاه دسترسی دارند روی گزینه preferences در صفحه اول جستجو کلیک کرده و با انتخاب زبان فارسی در بخش زبان، محیط جستجو را به فارسی تغییر و آن را ذخیره نمایند.

هرچند فونت مورد استفاده، فونت رایجی نیست. اما ترجمۀ تقریبا خوبی از منابع شده است. امیدواریم که در آینده استفاده‌های از فونت‎های رایج فارسی در طراحی EBSCO استفاده شود.

 

جستجوی ساده

کلید واژه مورد نظر را در کادر جستجو تایپ کنید. برای خاص کردن جستجو روی گزینه search option کلیک کنید. مواردی را که در این قسمت می‌توان بکار برد:

  1. Search modes استفاده از عملگرها و عبارات، واژهای مرتبط ،بازیابی در متن مقاله و جستجوی هوشمند
  2. Limit your results. ایجاد محدودیت بر اساس متن کامل،حیطه زمانی مشخص، جنسیت، نوع مقاله، تعیین زبان، بازیابی در مجلات بر اساس تقسیم بندی موضوعی (Journal& Citation Subset)، نمایش جدول –نمودار –تصویرو غیره

 

جستجوی ساده (ابسکو)

جستجوی ساده (ابسکو)

جستجوی پیشرفته

لینک Advance search را کلیک کنید و واژه مورد نظر خود را در کارد جستجو تایپ کنید. در این قسمت امکان ترکیب چندین واژه یا عبارت قرار داده شده است. حتی می‌توان با کلیک بر روی Add row تعداد واژگان (یا عبارت) مورد نظر ترکیب را گسترش داد.

Search option در جستجوی پیشرفته قدری با جستجوی ساده متفاوت است:

  1. Search modes. استفاده از عملگرها و عبارات، واژهای مرتبط، بازیابی در متن مقاله و جستجوی هوشمند
  2. Limit your results. ایجاد محدودیت بر اساس متن کامل،حیطه زمانی مشخص، جنسیت ،مقالات بازبینی شده، تعیین زبان مقاله، تعیین طیف سنی مورد نظر در جستجو، سؤالات بالینی، بازیابی در مجلات بر اساس تقسیم بندی موضوعی، تعیین نوع مقاله چاپ شده، نمایش جدول-نمودار –تصویر و غیره

 

جستجوی پیشرفته (ابسکو)

جستجوی پیشرفته (ابسکو)

نتایج جستجو:

پس از انجام مراحل جستجو، می‌توانید نتایج بازیابی شده را مشاهده کنید. چنانچه مایل به ایجاد تغییراتی در نتایج به دست آمده باشید می‌توانید از محدودکننده‌هایی که در این قسمت در اختیار شما قرار گرفته استفاده کنید. باید توجه کنید که هر محدودیت مرتبط با تعداد نتایج به دست آمده می‌باشد.