ده اشتباه رایج در انتخاب عنوان مقاله 

نویسندگان ماه‌ها تلاش می‌کنند و مقالۀ علمی خود را ارزیابی می‌کنند تا بتوانند به‌طور گسترده آن را به اشتراک بگذارند. این تخصص است. نکاتی وجود دارد که تضمین می‌کند تحقیقات شما به‌صورت جهانی منتشر شود. در این مسیر، نویسندگان می‌توانند با توجه به این نکات مقالۀ علمی گسترده‌تر و بااهمیت‌تری بنویسند. ما به‌عنوان ناشر مجلات علمی ـ پژوهشی (فرنام) سعی داریم در یکسری پست‌های متوالی این موارد را توضیح دهیم و تجربه‌مان را با شما به اشتراک بگذاریم.

نویسندۀ این مطلب، Anna Clemens، ابتدا به چگونگی انتخاب بهترین عنوان برای یک مقالۀ علمی می‌پردازد. عنوان مقالۀ شما صحنۀ جنگ شماست. اگر به خواننده حمله نکند، او آن را نخواهد خواند. بنابراین مطمئن شوید که هیچ‌کدام از این اشتباهات رایج را انجام نمی‌دهید.

پس از آخرین مطالعه و ویراست ادبی، با توجه به‌عنوان مقاله، چند منبع را حذف کرده‌اید و چقدر زمانتان به هدر رفته است؟ عنوان مقالۀ شما به‌صورت کامل دربارۀ هدف مقاله است؟ و آن‌گونه است که قول داده‌اید در مقاله به نظر برسد؟ 

در این باره فکر کنید: وقتی ویراستاری مقالۀ شما را بررسی می‌کند، احتمالا اول عنوان را می‌خواند. بنابراین شانس شما برای ایجاد تصویر اولیه در عنوان است. مطمئنا شما نمی‌خواهید که او گیج شود و برای درک آن بیش‌ازحد دقت کند؟

وقتی مقاله‌ای را برای یکی از مشتریانم ویراستاری می‌کنم، وقت زیادی را صرف انتقاد از عنوان مقاله می‌کنم. اغلب عنوان‌ها نیاز به بازنویسی اساسی دارند. معمولا ده اشتباه رایج در انتخاب عنوان مقاله‌ها وجود دارد.

 

1. عنوان نتایج اصلی مقاله را توصیف نمی‌کند.

تفاوت اصلی عنوان مقالات علمی و مقالاتی که در روزنامه‌ها و مجلات خبری چاپ می‌شوند، این است که این عنوان تیزر تبلیغاتی نیست. خوانندۀ مقالۀ شما می‌خواهد بداند که دقیقا چه چیزی به شاخۀ علمی مربوطه اضافه کرده‌اید. کلی‌نویسی و موضوعات کلی اطلاعات تخصصی کافی را به وی نخواهد داد. لذا مهم است که پیام اصلی مقالۀ خود را به‌صورت کاملا شفاف بدانید. درحقیقت این موضوع برای نوشتن مقاله از ابتدا اهمیت دارد. اهمیت این مطلب را در مقالۀ «پنج اشتباه رایج هنگام نوشتن مقالۀ علمی» توضیح خواهیم داد. شاید جالب باشد بدانید عناوینی که نتایج را نیز دربرمی‌گیرند، به‌صورت گسترده‌تری در شبکه‌های اجتماعی و محافل علمی مورد بحث و نقد قرار می‌گیرند.

 

2. عنوان حاوی جزئیات زیادی است.

گاه اتفاق می‌افتد که نویسندگان قصد دارند اطلاعات بیش‌ازاندازهای را در عنوان وارد کنند. همچنین زمانی که هدف اصلی و پیام اصلی مقاله برای نویسنده مشخص نیست، چنین اشتباهی به وجود می‌آید. برای فرار از این اشتباه، هدف از نوشتن مقاله را به‌صورت شفاف برای خودتان مرور کنید.

 

3. عنوان بسیار طولانی است.

عناوین طولانی مقالات خوانده نمی‌شوند و درک آنها دشوار است. یک مطالعه نشان می‌دهد که مقالاتی که دارای کمتر از 95 حرف هستند بیشترین دیدگاه‌ها و استنادها را دریافت می‌کنند. بهتر است عنوان را در کوتاه‌ترین و واضح‌ترین حالت بنویسید و دربارهٔ هر کلمه‌ای که به کار می‌برید فکر کنید.

 

4. عنوان غیراختصاصی و نامشخص است.

عنوان غیراختصاصی و نامشخص خواننده را در فهم مطلب دچار مشکل می‌کند. البته باید مراقب باشید که اشتباه شمارۀ 9 را نیز انجام ندهید. بهتر است عنوانی خاص و گویا برای انتقال نتیجۀ کلیدی مطالعه پیدا کنید. کیفیت عنوان برای نمایه‌سازها نیز اهمیت دارد. بنابراین مطمئن شوید که مهم‌ترین کلیدواژه(ها) را در عنوان به کار برده‌اید.

 

5. عنوان دارای علائم نگارشی مانند علامت سؤال یا خط فاصله و دونقطه است.

با بیان سؤال در عنوان، صرفا در ذهن خواننده پرسشی را به جای پیام اصلی مطرح کرده‌اید. اگر نویسندگان از علامت پرسش استفاده کنند، احتمالا دچار خطای شمارۀ 2 (بیان جزئیات بیش‌ازاندازه) و شمارۀ 4 (نامفهوم و بسیار عامیانه بودن) نیز می‌شوند.

 

6. عنوان بسیار ثقیل و غیرقابل‌فهم است.

در عنوان فقط چند ثانیه فرصت دارید تا در حوزۀ مطالعاتی خود تأثیر بالقوه‌ای بر خواننده بگذارید. بنابراین مهم است که فهم آن برای خوانندگان آسان باشد. اگر عنوان مقاله پر از اسم‌های طولانی و ثقیل باشد، خواننده دچار اختلال در درک مطلب خواهد شد، خصوصا اگر از فعل استفاده نکرده باشید. با این حال، تمام نشریات اجازۀ استفاده از افعال را در عنوان نمی‌دهند. بنابراین مطمئن شوید که بر اساس دستورالعمل مجله عنوان را طراحی می‌کنید.

 

7. عنوان حاوی کلمات غیرضروری است.

هدف این است که عنوان را در کوتاه‌ترین شکل ممکن طراحی کنید و از جزئیات بدون اهمیت دوری کنید. فضای عنوان را با کلماتی مانند «مشاهده»، «مطالعه» و «بررسی» پر نکنید. از واژگان پرکنندۀ جمله استفاده نکنید. در عوض آنچه را در مطالعۀ خود پیدا کرده‌اید یا در مقاله به آن دست یافته‌اید به خواننده بگویید.

 

8. عنوان حاوی کلمات اختصاری است.

قاعدۀ کلی این است که همیشه کلمات اختصاری را تعریف کنیم. اگر خوانندگان متوجه معنی کلمات اختصاری در عنوان نشوند، مقالۀ شما خوانده نمی‌شود. البته هیچ‌کس مایل به دریافت اطلاعات اضافی در عنوان نیست، اما دقت کنید که با شناخت خوانندگان مجله، هدف و بررسی عناوین مشابه، می‌توانید از اعتبار کلمات اختصاری مطلع شوید و بدانید که از کدام یک باید استفاده کنید و کدام یک را به کار نبرید. 

 

9. عنوان براساس سطح خوانندگان هدف مجله انتخاب نشده است.

این مورد همسو با خطای شمارۀ هشت معرفی شده است. حتما خوانندگان هدف خود را بشناسید و عنوان را در سطح دانش آنان انتخاب کنید، به طوری که برای آنها شفاف و در عین حال جذاب باشد. مراقب باشید عنوان خود را عمومی نکنید. عنوان باید دربرگیرندۀ نتیجۀ خاص مطالعۀ نویسنده باشد.

 

10. عنوان براساس دستورالعمل مجله انتخاب نشده است.

درنهایت مهم‌ترین اصلی که به نویسندگان خاطرنشان می‌کنیم مراجعه به مجلۀ هدف و مطالعۀ دستورالعمل یا «راهنمای نگارش مقالات برای نویسندگان» است. اکثر نشریات قوانین مشخصی برای تمام بخش‌های مجله دارند. برخی اجازۀ استفاده از لغات و علامت‌گذاری اختصاری را نمی‌دهند یا برخی در استفاده از افعال محدودیت دارند.