نویسندگان، ماه‌ها کار را آماده و مقاله علمی خود را  ارزیابی می‌کنند تا بتوانند به‌طور گسترده‌ای آن را به اشتراک بگذارند. این تخصص است. ما تعدادی از مواردی را که تضمین می‌کند تحقیقات شما به‌صورت دستاورد جهانی، منتشر گردد، به‌صورت مشاوره ارائه می‌دهیم. در این مسیر، برخی مراحل وجود دارد که نویسندگان می‌توانند خودشان، مقاله علمی را گسترده‌تر و با اهمیت‌تر بنویسند. ما به‌عنوان ناشر مجلات علمی پژوهشی (فرنام) سعی کرده‌‌ایم در یک سری پست‌های متوالی، این موارد را بنویسیم و تجربه‌مان را با شما به اشتراک بگذاریم.

نویسنده این مطلب Anna Clemens در ابتدای این موارد، به چگونگی ساخت بهترین عنوان برای یک مقاله ارسال شده به مجله علمی، می‌پردازد.

عنوان مقاله شما، صحنه جنگ شماست. اگر به خواننده حمله نکند، آن را بیشتر نخواهد خواند. بنابراین مطمئن شوید که هیچ‌کدام ازین اشتباهات رایج را انجام ندهید.

 

چند منبع (رفرنس) را پس از آخرین مطالعه و ویراست ادبی با توجه به‌عنوان مقاله، حذف کردید و چقدر زمانتان به هدر رفت؟ آیا عنوانی را انتخاب کرده‌اید که به‌صورت کامل درباره هدف مقاله نیست؟ و چیزی نیست که قول داده‌اید در مقاله به نظر برسد؟ دقیقاً ...

و در این باره فکر کنید: وقتی یک ادیتور مقاله شما را بررسی می‌کند، احتمالاً اول عنوان را بخواند. بنابراین شانس شما برای ایجاد یک تصویر اولیه در عنوان است. مطمئناً شما نمی‌خواهید که آن‌ها گیج شده و سعی کنند روی فهمیدن آن دقت کنند؟

وقتی من یک مقاله را برای یکی از مشتریانم ویراستاری می‌کنم، وقت زیادی را صرف انتقاد از عناوین مقاله می‌کنم. اغلب عناوین نیاز به بازنویسی اساسی دارند. اما معمولاً ده اشتباه رایج وجود دارد که در نویسندگان در مقاله خود انجام می‌دهند.

 

1. عنوان نتایج اصلی مقاله را توصیف نمی‌کند.

تفاوت اصلی عنوان مقالات علمی و مقالاتی که در روزنامه‌ها و مجلات خبری نوشته می‌شوند، این است که این عنوان، تیزر تبلیغاتی نیست. خواننده مقاله شما، می‌‌خواهد بداند که دقیقاً چه چیزی را به شاخه علمی مربوطه، اضافه کرده‌اید. کلی‌نویسی و موضوعات کلی اطلاعات تخصصی کافی را به وی نخواهد داد.

لذا مهم است که پیام اصلی مقاله خود را بدانید. در حقیقت این موضوع برای نوشتن مقاله از ابتدا اهمیت دارد. در خصوص اهمیت این مطالب، مقاله‌ای را درباره پنج اشتباه رایج در هنگام نوشتن یک مقاله علمی توضیح خواهیم داد. در اینجا کافی‌ست توجه کنید که باید پیام اصلی مقاله خود را به‌صورت کاملاً شفاف بدانید.  شاید جالب باشد که بدانید، عناوینی که نتایج را نیز در بر می‌گیرند، به‌صورت گسترده‌تری در شبکه‌های اجتماعی و محافل علمی مورد بحث و نقد قرار می‌گیرند.

 

2. عنوان حاوی جزئیات زیادی است.

وقتی اتفاق می‌افتد که نویسندگان قصد دارند اطلاعات بیش از اندازه در عنوان بنویسند. همچنین زمانی که هدف اصلی و پیام اصلی مقاله برای نویسنده مشخص نیست، چنین اشتباهی بوجود می‌آید. برای فرار ازین اشتباه، هدف از نوشتن این مقاله را به‌صورت شفاف برای خودتان مرور کنید.

 

3. عنوان بسیار طولانی است.

عناوین طولانی مقالات خوانده نمی‌شوند و درک آن‌ها سخت‌تر است. یک مطالعه نشان می‌دهد که مقالاتی که دارای کمتر از 95 حرف باشند، بیشترین دیدگاه‌ها و استنادات را دریافت می‌کنند. بهتر است عنوان را در کوتاه‌ترین و واضح‌ترین حالت خود بنویسید و دربارۀ هر کلمه‌ای که استفاده می‌کنید، فکر کنید.

 

4. عنوان غیراختصاصی و نامشخص است.

اگر یک عنوان مقاله را که غیراختصاصی و نامشخص است ارائه دهید، خواننده را در فهم مطلب دچار مشکل کرده‌اید. البته باید مراقب باشید که اشتباه شماره 9 را نیز انجام ندهید. بهتر است یک عنوان خاص و گویا برای انتقال نتیجه کلیدی مطالعه پیدا کنید. کیفیت عنوان برای نمایه‌سازها نیز اهمیت دارد. بنابراین مطمئن شوید که مهم‌ترین کلیدواژه (ها) را در عنوان استفاده کنید.

 

5. عنوان دارای علائم نگارشی پرسشی مانند علامت سؤال یا خط فاصله و دو نقطه است.

با بیان یک سؤال در عنوان، صرفاً در ذهن خواننده پرسشی را به جای پیام اصلی خود، مطرح کرده‌اید. اگر نویسندگان از علائم نگارشی پرسشی استفاده کنند، احتمالاً خطای شماره 2 (جزئیات بیش از اندازه) را نیز انجام می‌دهند. همچنین تجربه نشان داده است که عنوان حاوی خطای شماره 4 (نامفهوم و خیلی عامیانه) نیز خواهد شد.

 

6. عنوان بسیار ثقیل و غیرقابل فهم است.

در عنوان فقط چند ثانیه فرصت دارید که تأثیر بالقوه در حوزه مطالعاتی خود بر روی خواننده بگذارید. بنابراین مهم است که فهم آن برای خوانندگان آسان باشد. اگر عنوان مقاله پر از اسم‌های طولانی باشد، خواننده دچار اختلال در درک مطالب خواهد شد. خصوصاً که از فعل استفاده نکرده باشید. با این وجود، تمام نشریات به شما اجازه استفاده از افعال را در عنوان نمی‌دهند. بنابراین مطمئن شوید که بر اساس دستورالعمل مجله، عنوان را طراحی می‌کنید.

 

7. عنوان حاوی کلمات غیرضروری است.

هدف این است که عنوان خود را به کوتاه‌ترین شکل ممکن طراحی کنید و از جزئیات بدون اهمیت دوری کنید. فضای عنوان را کلماتی مانند، مشاهده، مطالعه و بررسی، پر نکنید. از واژگان پرکننده جمله استفاده نکنید. در عوض آنچه در مطالعه خود پیدا کرده‌اید یا در مقاله خود بدان دست یافته‌اید را به خواننده بگویید.

 

8. عنوان حاوی کلمات اختصاری است.

یک قاعده کلی است که همیشه کلمات اختصاری را تعریف کنیم. اما اگر خوانندگان شما، متوجه معنی کلمات اختصاری در عنوان نشوند، مقاله شما خوانده نمی‌شود. البته هیچ‌کس مایل به دریافت اطلاعات اضافی در عنوان نیست، اما دقت کنید که با شناخت خوانندگان مجله هدف و بررسی عناوین مشابه، می‌توانید از اعتبار کلمات اختصاری مطلع شوید و بدانید که از کدام یک باید استفاده کنید و از کدام یک استفاده نکنید.

 

9. عنوان بر اساس سطح خوانندگان هدف مجله انتخاب نشده است.

این مورد در راستای خطای شماره هشت معرفی شده است. حتماً خوانندگان هدفی را که می‌خواهید مقاله شما را مطالعه کنند، بشناسید و عنوان را در سطح دانش آنان طوری انتخاب کنید که شفاف و در عین حال جذاب باشد. مراقب باشید که عنوان خود را عمومی نکنید. عنوان باید در برگیرنده نتیجه خاص مطالعه نویسنده باشد.

 

10. عنوان بر اساس دستورالعمل مجله نوشته نشده است.

در نهایت مهم‌ترین اصلی که ما از نویسندگان می‌خواهیم، مراجعه به مجله هدف و مطالعه دستورالعمل یا راهنمای نگارش مقالات برای نویسندگان است. اکثر نشریات قوانین مشخصی برای تمام بخش‌های مجله دارند. برخی اجازه استفاده از لغات و علامت‌گذاری اختصاری را نمی‌دهد و یا برخی محدودیت در استفاده از افعال دارند.