راهنمای نگارش مقاله با استاد راهنما و همکاران دیگر: قسمت اول، دایناسورها را مدیریت کن

(راهنمای گام به گام شروع طرح پژوهشی تا نشر مقاله ISI)

 

 

پیش از نگارش این مطلب، باید اعتراف کنم که انجام سال‌ها پروژه تحقیقاتی مختلف در ایران و ادغام تجربیاتم با آموزش‌های مدیریت پروژه که به‌تازگی تمام شده است، این امر را ممکن کرد که چنین فلوچارت ایرانیزه‌ای را تهیه کنم. امیدوارم دانشجویان و اساتید راهنما، با رعایت این موارد از بداخلاقی‌های پژوهش دوری جسته و مثل همیشه، به حقوق یکدیگر احترام بگذارند.

 

 

  آیا شما در حال نوشتن یک مقاله با دانشجویان دیگر و اساتید راهنما و سرپرست خود هستید؟ آیا تجربیات ناخوشایندی دربارۀ اختلافات نویسندگی دارید و دچار دورهای بی‌پایانی از بازنویسی دستنوشته هستید؟ آیا ازینکه حق شما در دستنوشته نهایی توسط دیگر نویسندگان رعایت نشده است، از آنها متنفر هستید؟ به‌عنوان یک عضو هیئت‌علمی دانش گستر فرنام، در این نوشتار آموزش مقاله‌نویسیISI ،  سیستمی را برای چگونگی ایجاد فرایند همکاری در نوشتن لذت‌بخش و کارآمد مقاله ISI برای شما آماده کرده‌ام.

  اگر شما یک مقاله علمی ISI منتشر کرده‌اید، احتمالاً می‌دانید که شما تنها نویسنده نیستید. تحقیقات بیشتر و باکیفیت‌تر توسط یک پژوهشگر تنها انجام نمی‌شود، بلکه تلاشی مشترک است. شما ممکن است، برای اجرای یک بخش از پروژه با سرپرست خود، یک دکتر یا دانشجوی کارشناسی ارشد دیگر، یک PostDoc یا حتی در کل پژوه با تمام این گروه مشارکت کنید. 

 

آیا همکاران شما در خارج از کشور و یا در استان‌های دیگر کشور هستند؟ آیا استاد راهنما یا دیگر همکاران در یک پژوهشگاه نیستند؟ شما احتمالاً چالش‌هایی برای انجام پروژه تحقیقاتی و مهم‌تر از آن، چاپ مقاله‌های ناشی از انجام آن مواجه هستید. پس صبور باشید و با مطالعه کامل این نوشته، راه‌حل خود را بسازید.

 

  در اینجا چند نکته برای اطمینان از اینکه طرح همکاری شما الف) کارآمد انجام می‌شود، ب) باعث نمی‌شود که از همکاران خود نفرت داشته باشید و ج) قطعه درخشان و امیدهایی که در هنگام راه‌اندازی طرح تحقیقاتی با همکاری دیگران در ذهن داشته باشید، تبدیل به نقاط تاریک نشود، سه پست بازرسی یا سه‌نقطه حیاتی مهم طراحی کرده‌ام که باید در میان اعضای گروه، دربارۀ آن بحث کنید: در ابتدای همکاری، قبل از نوشتن مقاله و بعد از اولین پیش‌نویس چه برنامه‌ای باید اجرا شود.

 

برای چگونگی همکاری قبل از شروع طرح، قبل از نوشتن مقاله و بعد از اولین پیش‌نویس مقاله برنامه بریزید. دیگران را از این برنامه آگاه کنید و حتماً برنامه را به تائید جمعی برسانید.

 

بخش اول: چگونه همکاری قبل از شروع طرح تحقیقاتی را مدیریت کنیم؟

 

هنوز قدمی برنداشته‌اید، ابتدا: مکانی برای ملاقات همکاران تدارک ببینید.

  قبل از نوشتن یافته‌ها یا بهتر بگویم قبل از پیدا کردن یافته‌ها، بهتر است در مورد روش کار انجام آن صحبت کنید. در حالت ایدئال، شما و همکارانتان باید در ابتدای پروژه خود یک جلسۀ مشترک داشته باشید و در مورد برخی نکات بحث کنید:

 

 قدم اول: چه کسی این پروژه را دارد؟ چه کسی صاحب پروژه است؟

صاحب پروژه کسی است که مسئول نگه‌داشتن پروژه در مسیر است، دنبال کردن اعضای همکار، تنظیم جلسات و قرارهای ملاقات. وی به‌احتمال زیاد اولین یا آخرین نویسنده است.

 اگر شما استاد راهنما هستید باید بدانید که انتقال این وظایفِ به دانشجو، وی را صاحب اصلی پروژه خواهد کرد. در واقع مسئول مکاتبات، هماهنگی‌ها و نظارت بر انجام و نگارش بر عهده استاد راهنما است. لذا استاد راهنما معمولاً در ترتیب نویسندگان، نویسنده مسئول و آخرین نویسنده است.

اما اگر شما به‌عنوان دانشجو این نقش را بر عهده گرفتید، قرار است تجربه زیادی از مدیریت یک پروژه را بدست آورید. پس صبور باشید و با دقت و بدون عجله عمل کنید. این یک نقش اصلی برای اجرای تحقیق نیست. یک وظیفه مدیریت پروژه محسوب می‌گردد که بسیار ارزشمند خواهد بود. در آینده با تجربه مدیریت پروژه، می‌توانید پروژه‌های علمی بسیار زیادی را مدیریت کنید.

 

قدم دوم:  مسئولیت همه افراد در پژوهش چیست؟ 

تعارف را کنار بگذارید و برای هر عضو این همکاری باید یک کار خاصی تعریف کنید. ایدئال‌گرا نباشید، اما بدانید که بهتر است تمام افراد، مسئولیت خود را به‌صورت خاص و کتباً دریافت کرده و تائید کنند. این مسئله باعث می‌شود که بتواند برای آن پاسخگو باشند.  این می‌تواند بخش خاصی از کار آزمایشگاهی، نظارت بر یک کار مشخص و غیره باشد.

دقت کنید که این بخش را به قدم سوم، مرتبط کنید. ارتباط قدم دوم و سوم، کیفیت انجام کار را تضمین می‌کند.

 

 قدم سوم: جدول زمانی پروژه چیست؟

  جدول زمانی پروژه بهتر است از ابتدا مورد بحث جدی قرار بگیرد.  هنگامی‌که ترکیب باید سنتز شود و زمانیکه نتایج شبیه‌سازی به دست می‌آید؟  اطمینان حاصل کنید که هر مشارکت‌کننده وقت به‌اندازه کافی در برنامه خود برای تکمیل کار خود داشته باشد.  مطمئناً سخت است که تخمین بزنیم که تمام پروژه سر وقت تمام شود و یا به قول ما ایرانی‌ها، جریان بر اساس آنچه روی کاغذ ارائه شده، تمام شود. با این وجود، توصیه می‌کنم که درباره تاریخ پایان کل کار به توافق برسید. زیرا به همه کمک می‌کند تا در مسیر حرکت پروژه وقت کافی را تخمین بزنند و از آن مهم‌تر انگیزۀ خود را حفظ کنند.

 

بازرسی: پاسخ دهید که چگونه هر عضو همکاری را رعایت می‌کند؟  زمان قابل قبول برای پاسخ هر قسمت چقدر است؟

 

  هر عضو باید به چه صورت عمل کند که ارتباط معنی‌دار و اطلاعات بروز جابجا شود. به‌طور پیش‌فرض در سال 97 شمسی که این مقاله را می‌نویسم، در ایران احتمالاً ایمیل بستر این ارتباط است. استارتاپ هایی جدیداً شروع به کار کرده‌اند که سیستم‌های مدیریت پروژه آنلاین ارائه می‌دهند، در حقیقت میز کار آنلاین هستند. حتی سیستم‌عامل‌هایی مانند Slack را در نظر بگیرید.  شما می‌توانید نظرسنجی، آپلود اسناد و بحث در مورد موضوعی در موضوعات پروژه را آنلاین انجام دهید.

 

 

slack برای مدیریت کارها

Where Work Happens

 

 هشدار: این نرم‌افزارها می‌توانند ارتباطات را سریع‌تر کنند، اما مثل یک چاقو دو لبه، دستتان را نیز می‌توانند ببرند و زمان زیادی را هدر دهند. مثلاً فکر کنید که من استاد راهنمایی هستم که ایمیل اکادمیک را هم دقیق نمی‌شناسم. از اینترنت استفاده نمی‌کنم. کار در دنیای آنلاین نرم‌افزار مثل موجودات فضایی به نظرم ماورائی باشد. خوب اگر من را به‌عنوان یک بخش از پروژه تحقیقاتی انتخاب کرده‌اید، باید بگویم که پس باید مدیریت پروژه را با دقت بیشتری انجام دهید. لذا برای استفاده از این نرم‌افزارها به‌طور مؤثر، پیشنهاد می‌کنم تعریف کنید که چقدر انتظار دارید که هر کس پیام‌های خود را چک کرده و پاسخ دهد.

 

اگر یک عضو با قدمت دایناسور در پروژه خود دارید، چقدر انتظار استفاده از میز کار آنلاین کاربردی است؟

به نظرتان باید گونه دایناسور را منقرض کرد یا بهره‌وری مدیریت پروژه را با اصل وجود این اشخاص بهبود بخشید؟

 

 

 

اطلاعات اضافی درباره اینکه چه طور به صورت آنلاین مسیر پروژه علمی را مدیریت کنیم:

خلاصه: در ایران ایمیل ساده ترین و بدون هزینه است. بقیه نرم افزارهای ایرانی از شروع ماهی 25 هزار تومان پول دریافت می کنند.

 

البته در حال حاضر SLACK سرویس های خود را بر روی ایران بسته است و برای استفاده از آن نیاز به ..... دارید. اما این فقط همان مسئله دایناسور را پیچیده تر می کند. شاید بهتر باشد که فعلا به همان ایمیل اکتفا کنید.

 

سرویس های SLACK بر روی IP ایران بسته شده است.

 

یادتان که نرفته است؟ همین چند روز پیش بود که (آبان 1397) ضریب نفوذ اینترنت در ایران بر اساس آمار رسمی به بیشتر از 88.8 درصد رسیده است. این یعنی تعداد دایناسورها در حال کم شدن است و ظاهرا طرح انقراض دارد به نتیجه می رسد.  بررسی نشان می دهد که ضریب نفوذ اینترنت در ایران به مدد توسعه موبایل باندپهن به ۸۸.۸۶ درصد رسیده است. براین اساس ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت ثابت ۱۵.۷۰ درصد و ضریب نفوذ اینترنت موبایل ۷۳.۱۶ درصد عنوان شده است.

 

ضریب نفوذ ایرنت در ایران طی 5 سال

ضریب نفوذ اینترنت طی 5 سال گذشته از سقف هم دارد میگذرد. احتمالا بزودی از تعداد نفرات کشورمان هم بیشتر خواهد شد!

 

 

 

نرم افزارهای مدیریت پروژه تسکولو و مدیریت پروژه زرافه در ایران وجود دارند. من شخصا اولی را بیشتر دوست دارم، اول اینکه آبی است! دوم اینکه تا 10 نفر کار همزمان مجانی است. یعنی یک پروژه اصلی پایان نامه تا ده نفر همکار را میتوان مجانی کار کرد.ولی لازم است بدانید که وقتی بصورت کامل میتوانید از امکانات تسکولو استفاده کنید که 25 هزار تومان ماهی بدهید!

اگر بحث پول در میان باشد، من شخصا همان Gmail را پیشنهاد می کنم. برای دانشجو سال 300 هزار تومان هم پول حساب می شود.

 

تسکولو، نرم افزار مدیریت پروژه

 

 

با زرافه زیاد کار نکرده ام. چون نوشته بود یک پروژه برای یک نفر مجانی! در واقع میزکار آنلاین یکنفره! قطعا گوگل درایو و وان درایو قسمت تقویم دارند و هم لیست کارها و من به عنوان یک نفر علاقه مند استفاده از چنین سرویسی نیستم. بعلاوه میتوانم هردو تقویم را بین خودم و دانشجویان و دیگر همکاران به اشتراک بگذارم و چون 90 درصد همکاران و دانشجویان Gmail دارند پس استفاده از تقویم اشتراکی در اولویت قرار دارد نسبت به امکانات زرافه.

 

سامانه مدیریت پروژه زرافه

 

خود تسکولو هم تا وقتی پول ندهید، یک مدیریت درست و حسابی به شما نمی دهد. نسخه رایگانش به نظرم از تقویم جی میل که با لیست کار بروز رسانی شود، کمتر اطلاعات به شما میدهد.

 

استارتاپ های ایرانی و ارائه ساده ترین خدمات در ازای گرفتن پول

 

 

 

بیشتر بخوانید: بخش دوم: چگونه همکاری قبل از شروع نگارش مقاله را مدیریت کنیم؟ (بزودی)