اصلی‌ترین دلیل برای چاپ یک مقاله شناساندن آن به دنیای دانش و تحقیقات است. پس آنچه از بیشترین اهمیت برخوردار است، ممکن ساختن همین امر است. از آنجا که پایگاه‌های دادۀ بزرگ امروزه اصلی‌ترین منبع محققین برای انجام تحقیقات است، لذا نویسندۀ مقاله باید شرایطی را فراهم سازد تا مقاله در چنین پایگاه‌هایی قابل جستجو باشد. برای این کار باید کلیدواژگانی مناسب را انتخاب کرد. آنچه در این بحث بدان پرداخته خواهد شد این است که چگونه می‌توان بهترین واژگان کلیدی را برای یک مقاله علمی انتخاب کرد.

 

  • واژگان کلیدی به یک محقق این امکان را می‌دهند تا متناسب‌ترین مقاله را در ارتباط با موضوع تحقیق خود بیابد. به هنگام نگارش یک مقاله انتخاب واژگان کلیدی از آخرین مراحل کار است. متأسفانه کمتر پیش می‌آید که نویسندگان مقالۀ خود را با واژگان کلیدی مناسبی همراه کنند، حال‌آنکه به هنگام انجام تحقیقات اولیه به‌خوبی می‌دانند چه واژگانی را باید جستجو کنند.
  • هرگاه واژگان کلیدی مناسب باشند، مقاله در ردیف اول نتایج جستجوی موتورهای جستجو ظاهر می‌شود و این به معنای بالا رفتن میزان استنادات به مقاله خواهد شد. بالا رفتن میزان استنادات بی‌گمان به بالا رفتن ضریب نفوذ شما کمک خواهد کرد.
  • از واژگان توصیف‌کنندۀ روش تحقیق استفاده کنید. مهمترین روش‌های تحقیقتان ارزش کلیدواژه بودن را دارند؛ برای مثال تحلیل محتوا، رادیوگرافی و ... فقط اطمینان حاصل کنید که فرمت واژه‌ای که به کار می‌برید رایج‌ترین حالت آن در منابع علمی باشد تا مقاله به این دلیل از نتایج جستجو بازنماند.
  •  بر روی اصلی‌ترین موضوع تحقیق تمرکز کنید. برای مثال اگر تحقیق شما دربارۀ دیابت است، واژگان کلیدی احتمالی باید قند خون، انسولین و ... باشد. اگر دربارۀ فشار خون است، واژگان کلیدی شامل جریان خون، سکته، تعداد ضربان نبض و ... می‌شود. به یاد داشته باشید باید آن‌قدر خاص باشد که زمینۀ اصلی تحقیق را پوشش دهد.
  •  از تک‌واژه‌ها استفاده نکنید. واژگان کلیدی یا یک واژه هستند و یا عباراتی هستند که به دلیل اهمیت در این یخش قرار گرفته‌اند. توصیه می‌شود که به جای کلمات از عبارات استفاده شود. این عبارات نه باید خیلی بلند باشد و نه خیلی کوتاه. عبارات کوتاه دامنۀ جستجو را به شکلی بیهوده گسترش می‌دهند و این‌گونه مقالۀ شما در میان صدها مقالۀ دیگر گم خواهد شد. هرچقدر موضوعتان را محدودتر می‌کنید با طولانی‌تر کردن عبارت واژۀ کلیدی خود را نیز خاص‌تر کنید.
  •   از همپوشانی واژگان در عنوان و واژگان کلیدی خودداری کنید. واژگان کلیدی فرصتی دیگر برای جذب خوانندگان است. آن را با تکرار کلمات عنوان هدر ندهید. بلکه کلماتی را در عنوان و بخش واژگان کلیدی انتخاب کنید که مکمل همدیگر باشند.
  •  به هنگام انتخاب واژگان کلیدی شیوه‌نامۀ مصوب مجلۀ مقصد را چک کنید. ممکن است هر مجله‌، شیوۀ خاصی برای انتخاب کلمات کلیدی داشته باشد. در مجلات پزشکی، انتخاب کلمات کلیدی پیرو قوانین MeSH انجام می‌شود. استفاده از واژگان مصوب MeSH جستجوی مقاله را ساده‌تر می‌سازد و در عین حال بر ارزش آن می‌افزاید. علاوه بر آنگاه برای تعداد کلیدواژگان محدودیت وجود دارد. تعداد واژگان کلیدی سه تا پنج کلمه است. 
  • واژگان کلیدی خود را در موتورهای جستجو امتحان کنید. می‌توانید پیش از اینکه مقالۀ خود را برای مجله‌ای بفرستید واژگان کلیدی خود را در پایگاه‌های داده مانند Google Scholar جستجو کنید. این کار باعث می‌شود متوجه شوید که در رقابت با دیگر محققین چگونه عمل کرده‌اید. 

 

همچنین میتوانید بخوانید: چگونه برای مقاله علمی یک چکیدۀ خوب بنویسیم؟