دستورالعمل نحوه بررسی تخلفات پژوهشی و مصادیق تخلفات پژوهشی

 

 

ریاست محترم دانشگاه

سلام علیکم،

احتراماً، به منظور حفظ و دفاع از حقوق مادی و معنوی تولیدات علمی مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی به جهت اجتناب از تخلفات احتمالی در این موضوع، مصادیق و دستورالعمل نحوه بررسی تخلفات پژوهشی (پیوست) جهت اجرا ارسال می شود.

بدیهی است نظرات ارشادی اساتید و فرهیختگان معزز دانشگاهی می تواند در اصلاح آیین نامه های مربوطه و ارتقاء روند اجرایی آن موثر واقع گردد.

 

با آرزوی توفیق الهی

عبدالحسین فریدون

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی

 


 

«بسمه تعالی»

دستورالعمل نحوه بررسی تخلفات پژوهشی

 

 

مقدمه

یکی از رسالت های مهم دانشگاه ها و مراکز علمی کشور تولید علم است. به موازات سرمایه‌گذاری برای تولید علم باید در نگهداری این دستاوردها نیز تلاش جدی انجام شود. امنیت تولیدات علمی و حفظ و نگهداری این تولیدات، به مراتب از زمینه سازی برای تولید آن مهم تر می باشد بدین وسیله می توان از ورود خدشه به اعتبار دانشگاه و تولیدکنندگان واقعی علم جلوگیری نمود. اگرچه مصادیق تخلفات پژوهشی در دانشگاه‌ها و موسسات علمی کشور اندک می‌باشد، با این حال وجود یک دستورالعمل واحد که پرونده نحوه بررسی این تخلفات را یکسان‌سازی نماید ضروری به نظر می رسد.

 

 

ماده 1: اهداف

1-1: صیانت از مالکیت فکری و رعایت حقوق مادی پژوهشگران

1-2: ارج نهادن به اصول اخلاق علمی و پایبندی به آن در جامعه علمی

1-3: جلوگیری از تضعیف اعتبار علمی کشور

 

ماده ۲: تعاریف

2-1: تخلف پژوهشی: هرگونه سوء استفاده از تولیدات علمی و ارائه اطلاعات نادرست.

2-2: وزارت: منظور از وزارت در این دستورالعمل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد.

2-3: موسسه: موسسه در این دستورالعمل شامل کلیه دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری می باشد.

 

ماده ۳ : آثار پژوهشی و محصولات علمی، شامل موارد زیر می باشد:

1-3- طرح پژوهشی و یا ایده مکتوب

2-3- اختراع یا کشفیات، طرح صنعتی

3-3- کتاب

4-3- مقاله

5-3- گزارش علمی و فنی مکتوب

6-3- نرم افزار و برنامه رایانه‌ای و مستندات مربوط

7-3- پایان نامه و رساله

8-3- آثار هنری بدیع

 

ماده ۴ : ارکان گروه تخصصی بررسی تخلفات پژوهشی در "مؤسسه"

4-1: اعضای گروه تخصصی بررسی تخلفات پژوهشی که متشکل از حداقل ۶ نفر می باشد (شامل رئیس، دو عضو ثابت و ۳ عضو مدعو) که می بایست اعضای مدعو در زمینه علمی موضوع گزارش شده دارای مدرک تخصصی مرتبط باشند و 1 نفر از آن 3 عضو مدعو از خارج از مؤسسه باشد. همچنین حداقل یک نفر از اعضای ثابت گروه دارای ۳ سال سابقه فعالیت پژوهشی در دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی باشد و ترجیحا دارای رتبه دانشیار باشد.

 تبصره ۱ : دبیرخانه گروه تخصصی بررسی تخلفات پژوهشی در معاونت پژوهش و فناوری "مؤسسه" مستقر می باشد.

 تبصره ۲ : رئیس گروه تخصصی بررسی تخلفات پژوهشی به پیشنهاد رئیس مؤسسه منصوب می گردد.

 تبصره ۳ : اعضای مدعو هیئت بررسی و تحقیق ترجیح آن بر اساس موضوع تخلف پژوهشی با پیشنهاد اعضای ثابت و با موافقت رئیس گروه تخصصی دعوت می شوند و می‌توانند بر حسب پرونده ارسالی به کمیته، متغیر باشند.

تبصره ۴ : اعضا ثابت گروه تخصصی بررسی تخلفات علمی با پیشنهاد رئیس گروه تخصصی و با حکم معاون پژوهش و فناوری  مؤسسه به مدت ۲ سال منصوب می‌شوند.

 

ماده ۵ : وظایف گروه تخصصی بررسی تخلفات پژوهشی در مؤسسه

5-1: برنامه ریزی و سیاستگذاری در خصوص برنامه های مربوط به سلامت پژوهش و همچنین نحوه پیشگیری از بروز تخلفات پژوهشی  در "مؤسسه".

5-2: بررسی پروپوزال های دانشجویان تحصیلات تکمیلی با استفاده از نرم افزار همانند جو (تشابه یاب) جهت جلوگیری از موازی کاری و تکراری بودن پایان نامه ها و در صورت تایید، ارائه گواهی جهت ادامه انجام پژوهش.

5-3: دریافت یک نسخه از پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی و بررسی در چارچوب موازین اخلاق پژوهش و در صورت تایید، ارائه گواهی جهت انجام امور فارغ التحصیلی.

5-4: رسیدگی به کلیه شکایات در خصوص تخلفات پژوهشی.

5-5: ارائه گزارش آماری فعالیت های گروه تخصصی به معاونت پژوهش و فناوری "مؤسسه".

 

ماده ۶ : مراحل اجرایی بررسی تخلفات پژوهشی در گروه تخصصی مؤسسه

6-1: ارسال گزارشات و شکایات تخلفات پژوهشی به صورت مکتوب (با امضاء و محرمانه) به دبیرخانه گروه تخصصی بررسی تخلفات پژوهشی.

6-2: انتخاب اعضای مدعو و اقدام به تشکیل جلسه به منظور بررسی پرونده شکایت یا تخلف.

6-3: ارزیابی دقیق کلیه مدارک و مستندات پرونده شکایت و یا تخلف توسط اعضای گروه تخصصی تخلفات پژوهشی.

6-4: استفاده از نرم افزار همانند جو (تشابه یاب) جهت بازیابی نوشته های همانند، اندازه همانندی و منبع اطلاعات همانند در بررسی پرونده های تخلفات.

6-5: ارسال گزارش کامل از نتیجه بررسی تخلف پژوهشی به هیئت‌های انتظامی رسیدگی به تخلفات اعضای هیئت علمی و کمیته انضباطی دانشجویان.

6-5-1: این گزارش بایستی حداقل از اطلاعات زیر برخوردار باشد:

 نوع تخلف، مدارک و مستندات، دفاعیات مدعی و متخلف، نتیجه بررسی و اظهار نظر کارشناسی گروه تخصصی.

6-5-2: ارائه پیشنهاد جریمه در گزارش فوق، متناسب با تخلف از طرف گروه تخصصی بررسی تخلفات پژوهشی به هیئت تصمیم گیری و صدور حکم (هیئت های انتظامی رسیدگی به تخلفات اعضای هیئت علمی و کمیته انضباطی دانشجویان).

 

ماده ۷ : تصمیم گیری و صدور حکم

هیئت‌های انتظامی رسیدگی به تخلفات اعضای هیئت علمی و کمیته انضباطی دانشجویان بر اساس آیین نامه های انضباطی مربوطه نسبت به صدور حکم اقدام می نماید.

 

ماده ۸: نظارت بر حسن اجرا

نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل به عهده معاونت پژوهش و فناوری "وزارت" و در گروه تخصصی بررسی تخلفات پژوهشی موسسات به عهده معاونت پژوهش و فناوری "مؤسسه" می باشد.

 

ماده ۹ : تصویب

این دستورالعمل مشتمل بر یک مقدمه، ۹ ماده و ۴ تبصره در تاریخ 23/12/93 به تایید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا می باشد.


 

مصادیق تخلفات پژوهشی

 

الف- سوء رفتارهای پژوهشی

1) عدم داشتن دانش تخصصی و صلاحیت علمی در موضوع مورد پژوهش.

2) عدم مراعات صداقت در ارائه گزارش کارهای علمی خود برای کسب امتیازات علمی و اداری و ترفیع و ارتقاء.

3) جانبداری در فرایند انجام پژوهش با دخالت دادن پیش فرض ها و تمایلات خود دیگران یا مؤسسه سفارش دهنده پژوهش.

4) عدم ارائه نتایج واقعی پژوهش به دلیل ترس و تاثیر فشارها و جهت گیری های سوء پیرامون پژوهشگر.

5) عدم پایبندی به عنصر زمان (موعد مقرر) در انتشار نتایج پژوهش (امتناع از انتشار نتایج به دست آمده پژوهش در بازه زمانی معین، به دلیل منافع سودجویانه از روی عمد یا به طور سهوی).

 فقط به دلایل امنیتی می‌توان انتشار نتایج پژوهش را به زمان دیگر موکول کرد.

6) ابهام و عدم دقّت در تدوین گزارش پژوهش با روشن و شفاف نبودن مرز بین دستاوردهای علمی پژوهشگر و یافته های گرفته شده از کار دیگران.

7) بازنویسی گفته های دیگران، بازی با الفاظ، زیاده نویسی، کلی گویی، جزم اندیشی و مصرف گرایی.

8) تعصب، حسادت، کینه و خشم، غرض ورزی عاطفی، توهین و جسارت، تحقیر و استخفاف دیگران، حرمت شکنی، بزرگنمایی خود و موضوع، انفعال در نگره ها و باورها به دلیل دگر باوری، فریب، آزار و اذیت، بهره برداری ناپسند از واژه ها و افراد.

9) استفاده و استناد به منابع مشکوک و فاقد اعتبار علمی (مجله، سایت حامی مقاله و نویسنده مقاله).

10) عدم رعایت منافع ملی در کلیه مراحل انجام پژوهش.

11) استفاده خلاف واقعیت از عناوینی مانند دکتر، کارشناس ارشد، استاد، دانشیار، استادیار و... در آثار پژوهشی.

12) هرگونه حذف و تغییر در نشانی اصلی نویسنده یا نویسندگان مقالات علمی.

13) عدم استفاده از واژه های متناسب با کار انجام شده نظیر ترجمه، تألیف، تصنیف، تحقیق.

 

ب- عدم تعهد و مسئولیت نسبت به ذینفعان

14) عدم رعایت منافع ذینفعان در تمام مراحل پژوهش.

15) انتساب غیر واقعی پژوهش به افراد فاقد هویت واقعی و فرد یا افرادی که هیچ نقشی در پژوهش ندارند و حذف مولف حقیقی (فرد یا افرادی که نقش بسزایی در جنبه های علمی پژوهش داشته اند) از فهرست نویسندگان.

·           در تمامی کارهای نوشتاری مشارکتی، باید نام کلیه کسانی که در انجام پژوهش، جمع آوری داده ها و نظیر آن مشارکت علمی داشته اند به عنوان مؤلف ذکر شود. در صورت عدم رضایت آنان، یک یا چند مؤلف مجاز به استفاده از داده های آن ها نمی باشند.

16) عدم رعایت ترتیب درج اسامی بر اساس سهم هر یک از نویسندگان در نگارش پژوهش و مشارکت خلاقانه آنها.

17) سوء استفاده از منابع مالی تخصیص داده شده در جهت انجام پژوهش.

18) کتمان نتایج خاصی از تحقیق در ازای دریافت وجوهی از متولیان تحقیق یا تهیه گزارش های چندگانه که موجب مخدوش شدن نتایج تحقیق و سردرگمی خوانندگان شود.

19) عدم اظهار اطلاعات مربوط به بودجه، افراد و یا موسسات حمایت کننده و مرتبط با پژوهش و یا اظهارات غیر واقعی در این ارتباط.

20) عدم اعلان نام مرکزی که پژوهش در آنجا انجام شده.

21) تهیه و ارسال مقاله با ذکر نام همکاران و بدون اطلاع قبلی آنها از محتوای مقاله و محل ارسال آن.

 

ج- عدم رعایت حقوق آزمودنی‌ها

22) عدم معرفی مناسب پژوهشگر به آزمودنی ها و ارائه اطلاعات نادرست درباره خود به آن ها.

23) عدم روشنگری آغازین در خصوص پژوهش (نوع پرسش های پژوهش، درجه حساسیت این پرسش ها و تاثیر احتمالی پژوهش بر آنها) به آزمودنی‌ها.

24) اجبار آزمودنی‌ها جهت مشارکت در پژوهش.

25) عدم رعایت حریم خصوصی آزمودنی‌ها.

26) استفاده و کاربرد اطلاعات مربوط به آزمودنی ها در شرایط خارج از هدف های پژوهشی و یا برای مقاصد شخصی.

27) عدم رعایت رازداری و ناشناخته ماندن آزمودنی ها در پژوهش (افشای هویت).

28) افشای عناوین و نتایج فعالیت های پژوهشی که جنبه محرمانه دارند.

29) انتشار اسرار و اطلاعات اشخاص یا نهادها، بدون اطلاع و مجوز صاحبان حق.

30) عدم رعایت سلامت، ایمنی، ضوابط و استانداردهای لازم جهت حفاظت و آسایش آزمودنی های (انسان، حیوان، گیاه، اشیاء، اسناد و مدارک، آثار باستانی و محلی) در حین پژوهش به بهانه پیشرفته علم و منافع جامعه.

 

د- جعل داده ها

31) ساخت، ثبت و انتشار داده ها یا نتایج یک پژوهش یا محصول علمی به صورتی که تمام یا بخشی از  داده ها یا نتایج مذکور اصلا وجود نداشته یا غیر واقعی باشد. مانند:

·         ارائه نتیجه های ساختگی به عنوان نتیجه های آزمایش یا خروجی دستگاه های اندازه گیری یا نرم افزار.

·         جابجا کردن نتیجه های یک بررسی با نتیجه های بررسی دیگر.

·         ساختن داده های غیر واقعی و یا دادن گزارش غیر واقعی یا ثبت غیر واقعی از آنچه روی نداده است.

·         ارائه اطلاعات ساختگی که در واقع هیچ اقدامی برای گردآوری آنها نشده است.

·         داده سازی و استفاده از داده های مشابه جوامع تحقیقاتی دیگر.

 

ه-  تحریف داده ها

32) دستکاری یا حذف عمدی کامل یا بخشی از داده ها، مراحل، روش ها، تجهیزات و مواد مورد استفاده در مطالعه و پژوهش به صورتی که با داده یا یافته‌های واقعی متفاوت باشد. مانند:

·         ارائه مراحل آزمایشگاهی یا فرآیندهای غیر واقعی تحلیل برای رسیدن به نتیجه هایی که در مقاله داده شده است.

·         دستکاری نتیجه های بدست آمده از شبیه سازی یا آزمایش های تجربی.

·         حذف بخشی از داده ها،  نتیجه های آزمایشگاهی، یا بخشی از تحلیل‌های نظری که ارائه ی آنها، نتیجه های به دست آمده را مورد تردید قرار می دهد.

·         استفاده از نرم افزارهای مختلف برای ایجاد تغییر های غیر واقعی مورد نظر در شکل ها یا نمودارها.

·         دستکاری شرایط آزمایشگاه برای رسیدن به نتیجه های دلخواه.

·         خوش رنگ و لعاب جلوه دادن یا بزرگنمایی امور کوچک با هدف پنهان کردن واقعیات بزرگتر.

·         دست بردن در داده ها، حذف، تعدیل و یا اضافه کردن به داده ها به نحوی که آنچه ارائه می شود کاری نو بنماید و یا نظریه‌ای خاص با این کار درست جلوه کند.

·         دستکاری کردن عمدی در دستگاه ها و روند تحقیق و آزمایش به نحوی که نظریه‌ ای خاص درست یا غلط جلوه کند.

·         بیان دعا یا پدیده ای که واقعی نباشد.

 

و- سرقت علمی

33) کپی برداری کامل یا بخشی از یافته های پژوهشی یا محصولات علمی بدون استناد و ارجاع مناسب به صاحب اثر، شامل:

·         اقتباس نزدیک افکار و الفاظ نویسنده دیگر

·         تناظر یک به یک در بیان اندیشه ها و شباهت های ساختاری در نوشتار

·         انتساب ایده ها، نظریات، فرآیندها، نتیجه ها یا کلمه های دیگران به خود، بدون ارجاع مناسب و با نیت ارائه به عنوان کار خویش

·         استفاده کردن از نظریات یا کار کرد افراد دیگر و ارائه آن به عنوان کار خود بدون ذکر نام و یا دادن اعتبار به آنها.

·         استفاده یا تقلید از زبان، فکر و یا اندیشه نویسنده دیگر و ارائه آن به نام خویش

·         استفاده از کار شخص دیگر به شکل کلمات، فرآورده ها و یا نظریات برای نفع شخصی، بدون ارجاع به کار اولیه

·         ترجمه کل یا بخشی از آثار دیگران بدون کسب اجازه از مبادی ذی‌ربط، و معرفی آن به عنوان یک پژوهش اصیل علمی

·         برداشتن اصل یک مقاله و ثبت آن به نام خود در محل دیگر مانند ترجمه یک مقاله ISI و چاپ آن در مجلات علمی داخلی.

·         ارائه مقاله چاپ شده دیگران در سمینارهای داخل یا خارج کشور

·         استفاده کامل یا بخشی از مقالات، پایان نامه و کتب چاپ شده دیگران بدون ارجاع به نویسندگان مقاله، پایان نامه، کتب یا اثر

·         کپی برداری غیر قانونی از نتایج پایان نامه دیگران

·         عدم رعایت کلیه موازین اخلاقی مرتبط با منابع و آثار چاپی در هنگام استفاده از منابع و آثار الکترونیکی

·         عدم رعایت ارجاع‌دهی طب سنت های آی پی آی یا شیکاگو و سایر نظام ها ارجاع دهی مرسوم.

·         کپی برداری یا ترجمه مستقیم اغلب، شامل استفاده یک پاراگراف یا بیشتر، از منبع اصلی به شکل "کلمه به کلمه" یا "جمله به جمله" ( بدون پاورقی) می باشد.

·         کپی برداری غیرقانونی از نتایج مقالات: استفاده از اصل جمله و آوردن آن در مقاله دیگر، بدون ارجاع به متن اصلی و اجازه کتبی از مالک معنوی آن در صورت استفاده از شکل ها، نمودارها، جداول، منحنی، عکس، روشهای انجام یک فرآیند، پرسشنامه تدوین شده و هر چیز دیگری که مستقیماً توسط مؤلف حاصل نشده باشد.

·         کپی نمودن جملات "کلمه به کلمه" یا مونتاژ نمودن پاراگراف ها "جمله به جمله"  از منابع گوناگون،  علیرغم اشاره به مأخذ آنها در انتهای هر جمله یا پاراگراف

تبصره: بیان مستقیم از منبع دیگر با ذکر مرجع صرفاً داخل گیومه بلامانع است.

·         کپی برداری از ساختار یا الگوریتم نوشتاری دیگران، به عبارت دیگر، دنبال کردن الگوی چهار چوب نوشتاری دیگران به همان فرم

توضیح: منظور از ساختار یا الگوریتم نوشتار، متدلوژی  پژوهش در فرمت تئوری یا روش انجام آزمایش تحقیقاتی است. به عبارت دیگر زمانی می توان از روش تحقیق تئوری یا آزمایشگاهی دیگران استفاده نمود که به روشنی بیان شود که روش برگرفته از کدام منبع یا مرجع است.

 

ز- اجاره ی علمی

34) منظور این است که پژوهشگری به جای آنکه خود به انجام پژوهش بپردازد، افرادی را برای این منظور به کار گیرد و خودش در فعالیت پژوهشی چندان تلاش نکند، سپس، بعد از تحویل کار، با دخل و تصرف اندکی در پژوهش صورت گرفته، آن را به نام خود منتشر نماید.

 

ح- عدم رعایت حقوق مالکیت معنوی و مسئولیت پژوهش انجام شده

35) چاپ مقاله توسط دانشجو (پس از فارغ التحصیلی) به طوریکه استاد(ان)  راهنما و یا همکاران فعالیت علمی از مفاد آن مطلع نباشند.

36) نپذیرفتن مسئولیت محتوای مقاله (صحت مطالب مندرج در مقاله)، توسط نویسندگان آن.

37) عدم پذیرش مسئولیت گروه پژوهشی و صحت کل پژوهش توسط نویسنده مسئول.

38) عدم سپاسگزاری از افراد حقیقی و حقوقی مشارکت کننده در پژوهش، در بخش سپاسگزاری که نویسنده یا نویسندگان بر اساس مستندات، ملزم به ذکر نام آنها بوده اند.

39) انتساب غیرواقعی پژوهش به موسسه ای که نقشی در اصل پژوهش مربوطه یا در فعالیت حرفه‌ای فرد نویسنده نداشته است.

40) عدم رعایت ترتیب درج اسامی در مقالات مستخرج از پایان نامه به ترتیب اسم دانشجو استاد(ان) راهنما و استاد(ان) مشاور.

41) عدم پاسخگویی استاد راهنما نسبت به محتوای پایان نامه (درستی /نادرستی)  به عنوان شخص مسئول.

42) اضافه نمودن اسم افراد در مقاله جهت ارتقای اعتبار مقاله بدون اطلاع آنها.

43) دادن اطلاعات پایان نامه دانشجوی در حال دفاع یا فارغ التحصیل توسط استاد(ان) راهنما یا مشاور، به دیگران و چاپ آن در قالب مقاله حتی در صورت ذکر نام دانشجو یا انتشار آن به صورت پایان نامه افراد دیگر.

44) مصادره یا سوء استفاده از ایده ها یا اطلاعات یک اثر تحت داوری توسط سردبیران و داوران این آثار که برای مجلات کنفرانس ها و... ارسال شده است.

45) انتشار نتایج طرح های پژوهشی، پایان نامه ها و رساله ها توسط دانشجویان و اعضای هیئت علمی در قالب کتاب، مقاله و... بدون هماهنگی و اخذ مجوز از معاونت پژوهشی دانشگاه به عنوان مالک حقوق مادی و معنوی این دست پژوهش ها.

46) چاپ مقالات با استفاده از پایان نامه دانشجویی توسط استاد راهنما یا مشاور بدون درج نام دانشجو و یا همکار پایان نامه و رساله

47) استفاده های غیر قانونی از مواد،  محتواها، نشان های تجاری، رموز تجاری یا اموال فکری تحت پوشش قانون کپی رایت

48) استفاده از نام، عنوان و آرم موسسات و سازمان ها بر روی کتاب، مقاله و... بدون کسب مجوز.

49) ترجمه متون علمی و ادبی بدون اخذ مجوز از نویسنده اصلی اثر

 

ط- انتشار مجدد

50) چاپ مجدد یک کتاب، مقاله و اثرات ادبی و علمی یا بخش‌هایی از آنها که قبلاً در یک نشریه چاپی یا الکترونیکی به چاپ رسیده باشد.

·         چنانچه نویسنده مقاله‌ای که در یک نشریه در دست بررسی برای انتشار است، تصمیم بگیرد، به هر دلیلی، آن مقاله را برای نشریه دیگری ارسال نماید، باید ابتدا انصراف خود را از انتشار مقاله، به صورت کتبی به نشریه اول اعلام نماید. این کار، حداکثر تا پیش از اعلام پذیرش مقاله برای انتشار در نشریه اول امکان پذیر است.

·         چنانچه نتایج یک پژوهش به صورت خلاصه در مجموعه مقالات یک کنفرانس علمی به چاپ رسیده باشد، ارسال آن، جهت بررسی و چاپ به صورت کامل در یک نشریه، بلامانع است.

 

ی- همپوشانی انتشارات

51) پژوهشگر، داده های مقاله پیشین خود را با اندکی تغییر در متن، در مقاله ای با عنوان جدید به چاپ رساند.

52) چاپ کامل مقاله یا مقاله با شباهت بالا در یک مجله دیگر.

·         دارنده ایده علمی می تواند مقاله ای که در یک زبان چاپ شده را در یک زبان دیگر نیز به چاپ برساند مشروط بر آنکه به مقاله اول ارجاع بدهد.

·         تکرار قسمت هایی از بخش مواد و روش ها در مقالات بعدی همان نویسنده (گان)، در صورت ضرورت بلامانع است،  اما در هر حال ذکر مرجع لازم می باشد.

 

ک- خرید و فروش آثار پژوهشی

53) خرید و فروش آثار پژوهشی (مقالات پایان نامه و...) به نحوی که خریدار، تحقیق را به نام خود به عنوان پژوهشگر یا پدیدآورنده و صاحب اثر استفاده کند.

54) ضبط، خرید، فروش و سوء استفاده از سخنرانی های افراد بدون اجازه.

 

ل- جعل هویت

55) ارائه اشتباه هویت خود یا هویت افراد دیگر در بافت علمی/ دانشگاهی

56) انتشار آثاری با اسامی جعلی یا با اسامی افراد دیگر بدون اجازه آنها

57) جعل امضا و تهیه گواهی پذیرش جعلی جهت اخذ امتیازات مربوطه

 

تصویب

مصادیق تخلفات پژوهشی در ۵۷ بند، در تاریخ 23/12/93 به تایید وزیر علوم،  تحقیقات و فناوری رسید و از تاریخ ابلاغ،  قابل رسیدگی در آیین نامه های تخلفات پژوهشی می باشد.

 

دکتر محمد فرهادی